مرکز آوزش و توانبخشی کودکان اوتیسم,مغز،تحقیق،,,,,,iranautism.ir,autism iran,autism,iran autism,اصفهان اتیسم,اصفهان اوتیسم,توانبخشی کودکان اتیسم,توانبخشی کودکان اوتیسم,اولین مرکز توانبخشی,در خودماندگی,پیش ،آموزش،فعالی,پزشکی,روانشناسی,رایگان,شکن,اخبار,جدید,مرکز,آمار,تحقیق,مرکز آموزش و توانبخشی کودکان اتیسم,اوتیسم,اتیسم,کودکان اوتیسم,کودکان اتیسم,اوتیسم ایران,اتیسم ایران,ایران اوتیسم,ایارم اتیسم,خیریه,بیمارستان,متخصص,راهنمایی,دانلود,کتاب,بازی,اوتیسم اصفهان,اتیسم اصفهان,انجمن اوتیسم,انجمن اتیسم,بیماری,درمان,راهکار,تازه ها,اختلال,فیلم,لینک ها مفید,اختلال مغزي ,اتیسم,مغز,مشخصات زبانی اتیسم,اُتيستيك,اتیستیک,اُتيسم,ایران
ایران اوتیسم

اوتيسم و موتيسم

اوتيسم 

اوتيسم نوعي اختلال نافذ رشدي است كه با رفتارهاي ارتباطي و كلامي غير طبيعي مشخص مي شود. اين اختلال در سال هاي نخستين زندگي فرد بروز مي كند و علت اصلي آن ناشناخته است. اين اختلال در پسران شايع تر از دختران است و وضعيت اقتصادي، اجتماعي، سبك زندگي و سطح تحصيلات والدين ارتباط و نقشي در بروز اوتيسم ندارد. اين اختلال در رشد طبيعي مغز، در حيطه تعاملات اجتماعي و مهارت هاي ارتباطي تاثير مي گذارد. كودكان و بزرگسالان مبتلا به اوتيسم در ارتباطات كلامي و غيركلامي، تعاملات اجتماعي و فعاليت هاي مربوط به بازي مشكل دارند و برقراري ارتباط با ديگران و دنياي خارج براي آن ها قدري مشكل است.

تشخيص افتراقي
كودك اوتيستيك تخريب كيفي درتعامل اجتماعي دارد. در استفاده از رفتار هاي غير كلامي نظيرنگاه چشم در چشم،‌ حالت هاي چهره، وضعيت اندامي و حالت هماهنگي نسبت به تعاملات اجتماعي مشکلاتی دارد.در استفاده از زبان قالبي يا تكراري عمل مي كند و اشتغال ذهني مداومي با اجزا واشيا دارد.بهره هوشي 3&2 افراد اوتيسم پايين تر از 75  است و شيوع آن 1 در 99 نفر می باشد. 
افراد اوتيسم در سي ماه نخست زندگي با كليد هاي زير شناخته مي شوند¬كه مي تواند راه گشاي والدين باشد. البته خاطر نشان مي شود كه نشانگان زير،بخش كوچكي از نشانه ها می باشند: ‌
  • نداشتن لبخند در 6 ماهگي
  • نداشتن افت وخيز در صداها و يا بيان چهره اي در 9 ماهگي
  • نداشتن غان وغون، اشاره كردن يا باي باي كردن در 12 ماهگی
  • نداشتن تك كلمه در 16 ماهگي
  • نداشتن جملات دو كلمه اي در 24 ماهگي
  • ضعف در مهارت هاي اجتماعي
  • پس رفت در رشد. 

 درمان اوتيسم:
يكي از راه هاي ارتباط با كودك اوتيسم استفاده از حمايت تصويري است كه اين فعاليت مي تواند برای كودك و والدين كمك بسيار خوبي باشد. از آن جايي كه كودكان اوتيسم در زمينه هاي اجتماعي و برقراري رابطه اجتماعي ضعيف هستند مي توان به وسيله حمايت هاي تصويري،اندكي از مشكلات آنان را حل كرد. به اين صورت كه موقعيت هايي كه از آن ها انتظار داريد را بر روي تكه اي كاغذ، چوب و... نقاشي كنيد و براي آن ها بر روي محلي كه انتظار اين عمل مي رود نصب كنيد. اين فعاليت (حمايت تصويري) مي تواند به فهم منظور والد يا مربي براي كودك اوتيسم كمك كند. 

موتيسم 
برخي از اختلالات وجود دارند كه نمي توان آن ها را در طبقه بندي مجموعه مشتركي از اختلالات قرار داد زيرا با هيچ كدام از اختلالات خاص در طبقه بندي هاي رواني هم خواني ندارد. اين اختلالات به نوعي منفرد هستند كه اغلب در دوران شير خوارگي، كودكي يا نوجواني رخ مي دهد مانند گنگي انتخابي و اختلال حركات كليشه اي. يكي از رايج ترين اين اختلالات ((گنگي انتخابي يا موتيسم)) ‌است و چه بسيار پدران و مادراني كه با مراجعه به مراكز مشاوره نسبت به سكوت هاي نابه جاي فرزندان خود ابراز نگراني مي كنند.

موتيسم چيست؟
برخي از كودكان با وجود برخورداري از توان گويايي سالم و نيز توانايي برقراري ارتباط در برخي موقعيت ها و يا درمقابله با برخي افراد خاص، به طور ارادي سكوت نموده و يا با افراد خاص ارتباط برقرار مي كنند.
لال بودن گزينشي، يك اختلال عصبي در دوران كودكي است كه در بيشتر مواقع، به صورت هم زمان با ترس هاي اجتماعي يا اضطراب هاي جمعي به وجود مي آيد. كودكان مبتلا به اين اختلال به طور معمول از هوش بالا و يا متوسط برخوردارند،‌البته در موارد اندكي نيز وجود هوش پايين گزارش شده است. هم چنين بيش تر اين كودكان، داراي سيستم شنوايي و گفتار سالمي هستند ولي همين كودكان در موقعيت هاي خاص و در مكان هايي كه دچار اضطراب يا نگراني مي شوند، قادر به تكلم نخواهند بود و به ناگاه توانايي صحبت كردن را از دست مي دهند و در برخي موارد، حتي قادر به برقراري ارتباط چشمي و يا حركت طبيعي نيز نيستند.

علت اوليه موتيسم:
كودكان موتيسم اغلب وحشت زيادي از برقراري ارتباط اوليه دارند و به طور معمول در مكان ها و موقعيت هاي خاص، از پاسخ دادن و يا ارتباط برقراركردن خودداري مي كنند و يا حتي پاسخ هاي غير شفاهي هم نمي دهند. بر اساس تحقيقات انجام گرفته، بيش از90 درصد اين كودكان، داراي مشكل اجتماعي و يا نگراني اجتماعي هستند كه همين ترس، موجب شكل گيري اختلالات اضطرابي و به تدريج، ضعف اعتماد به نفس در آنان مي شود.
مشخصه هاي بارز در كودكان موتيسم خجالتي بودن افراطي، انزواي اجتماعي، ترس از شرمساري، وابستگي شديد به والدين، منفي گرايي، خيال پردازي، بدقلقي، فريادزدن، مات و مبهوت نگريستن،‌ كم خوردن و ناراحتي مزاج و ... می باشد.

دلايل بروزموتيسم:
روان پزشكان اعتقاد دارند يكي از دلايل اصلي بروز اين اختلال،‌ ايجاد نقص در كاركرد ناحيه اي از مغز به نام ((آميگدال)) است كه مسوول هم آهنگ ساختن رفتارهاي انسان و واکنش هاي او با موقعيت هاي ترسناك مي باشد و وظيفه ي اصلي آن، بروز واكنش هاي محافظتي است و براي جبران و پرهيز از احساس خطر، به سكوت انتخابي مي پردازد.
برخي ديگر از دلايل بروز اين اختلال عبارت اند از:‌
  • موقعيت هاي گوشه گيرانه ي خانوادگي و ترك بستگان 
  • وجود يك والد خجالتي يا سرد و بدون ارتباط
  • خانواده هاي از هم گسسته و جدايي پدر و مادر
  • وابستگي شديد و آشكار به مادر و اضطراب مادري
  • افسردگي و وابستگي شديد درون خانواده

 درمان در موتيسم:

خانواده درماني:

والدين اين كودكان بايد به زبان كودكانه و ساده و به طور طبيعي و عادي، به كودك خود تفهيم كنند كه دشواري او را در برخي از موقعيت هاي خاص درك نموده و به همين دليل،‌ تلاش مي كنند به كمك هم، وضعيت آسان تر و راحت تري را براي او به وجود آورند.هم چنين بايد پدر ومادر و سايراعضاي خانواده، به منظور كاهش نگراني و استرس، با عشق ورزي، محبت در روابط، عدم مجادله، عدم مقايسه ي كودك با ديگران و حذف تنبيه،جهت كشف كانون هاي اضطراب در خانه رفتار نمايند.  

بازي درماني:

بازي، فعاليتي است كه كودكان بدون اضطراب و با آرامش كامل و علاقه¬ي فراوان به آن مي پردازند، بنابراين مي توان ضمن انجام بازي هاي شعر خواني و تكرار جملات مختلف، نقش هاي اجتماعي مانند: معلم، دكتر، بازيگر سينما و ... را بازي کرد تا تكرار اين نقش ها، تمريني براي تعميم آن ها به موقعيت هاي طبيعي باشد.برخي از فعاليت ها كه موجب تسهيل درمان مي شود عبارت اند از: 

  • خواندن داستان هاي مورد علاقه ي كودك و بازگويي آن ها به وسيله كودك حتي براي دوستان 
  • استفاده از شعر هاي كودكانه و همراهي كودك با سي دي يا نوار
  • نقاشي و رنگ آميزي كتاب هايي كه موضوعات اجتماعي دارند و سوال از نقاشي و داستان آن
  • شركت در كلاس هاي ورزشي، ‌نمايش هاي عروسكي، موسيقي و فعاليت هاي گروهي 
  • استفاده از تلفن و ضبط صوت جهت مكالمه با دوستان و يا ضبط صداي خود.
 

 

طراحی و اجرا توسط تیم طراحی دیبا