چگونه ABA می تواند به رفتارهایی که مضر یا مخرب هستند کمک کند

ABA اغلب برای مقابله با رفتارهای مضر یا خطرناک استفاده می شود. درمان معمولاً با شناسایی رفتار مخرب، آشنایی با محرک های راه انداز رفتار و سپس اشنایی با پاسخ جایگزین ایمن‌ آغاز می‌شود.
برای مثال، اگر شخصی مرتباً به خود آسیب می رساند، درمانگر برای درک علت رفتار سوال می پرسد مانند چه کسی حضور داشت؟ قبل، حین و بعد از رفتار چه اتفاقی افتاد؟ کی اتفاق افتاد؟ کجا اتفاق افتاد؟
پاسخ به این سؤالات می تواند به درمانگران کمک کند تا بفهمند چه چیزی باعث می شود فرد این رفتار را انجام دهد و چگونه به او کمک کنند تا نیازهای خود را ایمن تر بیان کند. درمانگر ممکن است متوجه شود که این پاسخی به درد، تحریک بیش از حد، ناامیدی ناشی از مسائل ارتباطی یا راهی برای جلوگیری از یک موقعیت ناخوشایند است. مهمتر از همه، این رفتار ممکن است بیش از یک علت و بیش از یک عملکرد داشته باشد .
در این مثال، درمانگر ممکن است متوجه شود که این رفتار در محیط‌هایی با صدای بلند اتفاق می‌افتد و ضربه سر هدفی را دنبال می‌کند: این ضربه سر بیانگر آن است که فرد در حال تجربه محرک های صوتی شدید است و به مکانی آرام برای آرام شدن نیاز دارد سپس درمانگر می‌تواند با فرد کار کند تا راه‌های ایمن‌تری برای بدست آوردن آرامش در هنگام تجربه محرک های صوتی بیاموزد. به عنوان مثال، فرد ممکن است یاد بگیرد که از هدفون های حذف کننده نویز استفاده کند یا زمانی که احساس می کند بیش از حد تحریک شده است به یک اتاق ساکت برود. آنها همچنین می توانند یاد بگیرند که از کلمه "بلند" استفاده کنند یا به آن اشاره کنند تا بتوانند نیازهای خود را بهتر با افراد اطراف خود در میان بگذارند. به این ترتیب، رویکرد ABA می‌تواند برای آموزش مهارت‌ها و استراتژی‌های ارتباطی سالم استفاده شود

1402
اسفند
5
شنبه 5 اسفند 1402
2024
February
24

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
سوال امنیتی
سوال زیر برای جلوگیری ارسال اسپم می باشد، لطفا به آن پاسخ دهید. با تشکر
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.