نکات مهم برای دوست خوب بودن (ویژه افراد طیف اتیسم)

شنونده خوبی باشید
زمانی که دوست تان با شما صحبت می کند، واقعاً درک کنید و از او حمایت کنید. مهم است به همان اندازه که در مورد خودتان صحبت می کنید گوش هم می دهید.
اگر دوست شما احساس کند وقتی در کنار شما است نمی تواند حرفی برای گفتن داشته باشد، داشتن یک دوستی متعادل دشوار خواهد بود. اگر (به طور تصادفی) صحبت دوستان خود را قطع کردید ، مثلا بگویید: "اوه، خیلی متاسفم، ادامه بده."
قابل اعتماد باشید
یکی از مهمترین جنبه های دوست خوب بودن، قابل اعتماد بودن است. دوست شما باید بتواند برای تشویق و حمایت به شما تکیه کند. دوستان شما همیشه باید احساس کنند که می توانند روی شما حساب کنند، به خصوص زمانی که شرایط سخت می شود. اگر فقط برای اوقات خوش و بی دغدغه آنجا هستید، چیزی بیش از یک دوست سطحی نخواهید بود.
وفادار باشید
همیشه به دوستان خود وفادار باشید و اگر دیگران شروع به بدگویی درباره آنها کردند، آماده دفاع از آنها باشید. اگر دوستتان محرمانه چیزی به شما می گوید، در مورد آن با شخص دیگری صحبت نکنید.
اگر به شایعه پراکنی شهرت پیدا کنید، دوستانتان به شما اعتماد نمی کنند و این می تواند روابط شما را به خطر بیندازد.
مشاوره متفکرانه بدهید
دوست خوب بودن مستلزم این است که موقعیت دوست خود را از منظر او ببینید و توصیه های خود را ارائه دهید بدون اینکه اصرار کنید که دوست شما هر کاری را که شما می گویید انجام دهد. اگرچه انجام این کار سخت است، سعی کنید از توصیه های ناخواسته به دوستان خود اجتناب کنید. در عوض، تنها زمانی توصیه خود را به اشتراک بگذارید که دوستانتان آن را از شما خواسته باشند. توصیه های ناخواسته می تواند به عنوان سخنرانی یا رئیس و مستبد بودن شما تعبیر شود.
با دوست خود با احترام مخالفت کنید
به احساسات دوست خود احترام بگذارید وقتی دوستی چیزی را به اشتراک می‌گذارد که به نظر شما قابل اعتراض است، یا با نظر او مخالف هستید، اشکالی ندارد. به روشی بدون قضاوت، به دوست خود بگویید که چه فکر می کنید و چرا.
بخشنده باشید
اگر چه نباید همیشه سخاوتمند باشید، اما سخاوتمند بودن یکی از جنبه های ضروری یک دوست خوب است. هر زمان که می توانید خواسته های دوست خود را برآورده کنید، مشروط بر اینکه این کار به شیوه ای منصفانه و متعادل انجام شود.
فقط از روی خوبی دلت برای دوستت کار خوب انجام بده، نه به این خاطر که در عوض آن چیزی می خواهی. کارهای محبت آمیز او را جبران کنید. اگر به خودخواه بودن، مطالبه گر بودن و بودن در کنار دوستان خود فقط در مواقعی که به کمک آنها نیاز دارید شهرت پیدا کنید، مردم کمتر تمایل دارند که دوست شما باشند. "احتیاط" تفاوت بزرگی بین سخاوتمندی در زمان مناسب و اجازه دادن به دیگران از شما وجود دارد. اگر احساس می کنید همیشه به دوستان خود کمک می کنید و در ازای آن چیزی دریافت نمی کنید، ممکن است مشکل داشته باشید.
به دوستان خود در مواقع بحران کمک کنید
سعی کنید فردی باشید که دوستانتان در شرایط بحرانی به او روی می آورند. بگذارید دوستانتان بدانند که می توانند به شما تکیه کنند. برای رفع مشکلات دوستتان تحت فشار نباشید. گاهی اوقات فقط گوش دادن و بودن در آنجا بهترین راه برای یک دوست خوب است.
اگر دوست شما دچار بحران می شود، سعی کنید به هر نحوی که می توانید کمک کنید. به عنوان مثال، اگر دوست شما مریض است و از مدرسه غایب است، برای او یادداشت های کلاسی بردارید.
بخشی از حمایت از دوست خود، حمایت عاطفی است. گاهی اوقات سخت است که بدانیم چه بگوییم. پیشنهاد می‌کنم از گفتن جمله‌ای مانند: «همه چیز درست خواهد شد» اجتناب کنید، مگر اینکه این را مطمئن باشید. دادن اطمینان کاذب، می تواند وضعیت را بدتر کند. در عوض، به دوستتان اجازه دهید بداند که در کنار او هستید. اگر نمی توانید کلمات مناسب را پیدا کنید، مجبور نیستید چیزی بگویید. گاهی اوقات فقط گوش دادن کافی است.
پذیرش و درک شوخی داشته باشید
شوخی در میان دوستان می تواند دوستی را سرگرم کننده کند. اگر به شوخی یا مسخره شدن حساس هستید، روی یادگیری پذیرش شوخی‌ها کار کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که مرز باریکی بین مسخره کردن و قلدری وجود دارد. گاهی اوقات تشخیص این دو دشوار است. اگر احساسات شما جریحه دار شده است، یا احساس می کنید که مسخره کردن از کنترل شما خارج شده است، از گفتن این موضوع به دوست خود نترسید. یک دوست خوب به احساسات شما احترام می گذارد.
خودت باش!
بهترین نسخه خودت باش کسی که هستید را تغییر ندهید تا بتوانید دوست جدیدی پیدا کنید. خود نبودن کل دوستی را زیر سوال می برد. به هر حال، اگر شما خود واقعی را فاش نکنید، دوستی نمی تواند ارزشمند باشد. هرگز فراموش نکنید شما آنگونه که هستید فوق العاده اید. برای دوست یابی خود و ارزش های خود را تغییر ندهید. واقعی باشید و خودتان باشید، زیرا عالی و اوتیستیک هستید.

1402
شهریور
11
شنبه 11 شهريور 1402
2023
September
2

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
سوال امنیتی
سوال زیر برای جلوگیری ارسال اسپم می باشد، لطفا به آن پاسخ دهید. با تشکر
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.