راهکارهایی برای کاهش بهم ریختگی کودکان طیف اتیسم

حمیدرضا عرب

دانستن راهبردهای مقابله و آموزش می تواند به حمایت از کودکان اوتیستیک در موقعیت های دشوار و کاهش لحظات استرس زا که معمولاً به یک بحران ختم شده اند کمک کند. انواع مختلفی از مهارت های مقابله ای وجود دارد، و هیچ رویکرد واحدی وجود ندارد که برای همه مفید باشد. به عنوان مثال، برخی از افراد به موسیقی گوش می دهند و راه می روند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تکنیک های تنفس عمیق را تمرین کنند و برخی دیگر بیرون رفته و از طبیعت لذت ببرند. نکته اصلی این است که حمایت از فرزندانمان در یافتن مهارت‌های مقابله‌ای که برای آنها به‌عنوان فردی بهتر است، مهم است.
دانستن بهترین راه برای مقابله با احساس اضطراب می تواند برای فرد مبتلا به اوتیسم بسیار مفید باشد. برخی از موقعیت ها و محرک های استرس زا می تواند شامل موارد زیر باشد
مشکل در موقعیت‌های اجتماعی خاص
موقعیت‌های اجتماعی می‌تواند منبعی از اضطراب و استرس برای فرد اوتیستیک باشد برخی موقعیت‌ها وجود دارند، مانند موقعیت‌هایی که ناشناخته هستند و/یا بودن با شخصی که ممکن است با او احساس راحتی نکند، که می‌تواند باعث ایجاد مشکلات و تحریک شوند.
تحریک بیش از حد سیستم حسی
سیستم های حسی برخی از افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم می تواند حساس باشد و هنگامی که در محیط موسیقی بلند، صداهای غیرمنتظره و ناگهانی، رنگ های روشن، چراغ های چشمک زن و هر چیز دیگری باشد که می تواند بیش از حد تحریک کننده /یا ناگهانی و غیرمنتظره باشد ممکن است باعث بهم ریختگی کودک شود .
احساس درک نشدن توسط دیگران
این طبیعت انسان است که بخواهد توسط دیگران پذیرفته و درک شود. برخی از رفتارهای مرتبط با اختلال طیف اوتیسم وجود دارد که ممکن است دیگران آن را درک نکنند. این می تواند باعث شود که فرد اوتیستیک احساس ناامنی، گوشه گیری و عدم تمایل به گوش دادن یا صحبت با فردی کند که درک نمی کند.
تغییرات غیرمنتظره در امور روزمره و محیط
دانستن اینکه فرد اتیسم بداند چه برنامه هایی در پیش رو دارد برایش مفید است اگر اختلالی در برنامه مدرسه وجود داشته باشد، یا تغییری در کلاس درس یک کودک اوتیستیک ایجاد شود ، می تواند باعث واکنشی از جانب او شود. این استرس می تواند بر فرآیندهای شناختی لازم برای گذراندن روز مدرسه تأثیر بگذارد و حتی می تواند بر فعالیت ها و تعاملات خارج از تغییرات غیر منتظره تأثیر بگذارد.
نمونه هایی از راهبردهای مقابله ای برای افراد اوتیستیک
منابع زیادی از استراتژی های آرامش بخش و مهارت های خود مدیریتی موجود است درهنگام تصمیم گیری در مورد راهبردهای مقابله ای کارامد برای فرد ، مهم است که حمایت اجتماعی و عاطفی خاصی که فرد نیاز دارد ، همراه با سطح مهارت و دانش او را به خاطر بسپارید.
راهبردهای مقابله ای متعددی وجود دارد که باید بررسی و آزمایش شوند
برخی از آنها عبارتند از موسیقی ، پیاده روی ، ورزش ، تنفس عمیق ، شرکت در یک فعالیت لذت بخش و آرامش بخش ، اسباب بازی های حسی ، دعا / مراقبه ذهن آگاهی و ... این فقط یک لیست اولیه از ایده‌هایی است که باید با اعضای خانواده، معلمان و سایرین امتحان کنید. ارتباط یک عنصر کلیدی برای یافتن راهبردهایی است که برای افراد طیف مفید و سودمند است.
راهبردهای مقابله ای برای افراد اوتیستیک
موسیقی
موسیقی شامل اهنگ هایی از آرام و کلاسیک تا سریع و پرانرژی است . هنگام کنار آمدن با یک فعالیت استرس زا یا ناراحت کننده، موسیقی می تواند به آرام کردن فرد کمک کند تا بتواند هر فعالیتی که ناراحت کننده است را انجام دهد.
پیاده روی
فواید زیادی برای بیرون رفتن و پیاده روی وجود دارد رفتن به بیرون از خانه برای برخی از افراد مانند افراد ADHD می تواند مفید باشد .
ورزش
ورزش به کاهش استرس در زمان های چالش برانگیز کمک می کند. خانواده‌ها می‌توانند در کنار هم ورزش کنند و به سلامتی برسند. لذت بردن از ورزش می تواند برای فرد مبتلا به اوتیسم از نظر جسمی و ذهنی مفید باشد.
تنفس عمیق
گاهی اوقات ناامیدی برای فرد رخ می دهد. یک واکنش به این ناامیدی می تواند حبس نفس و/یا تهویه بیش از حد باشد. دانستن تکنیک‌های تنفس عمیق می‌تواند به جلوگیری از حبس نفس یا نفس کشیدن بیش از حد سریع کمک کند. این می تواند یک تمرین آرامش بخش باشد و اجازه می دهد تا اکسیژن بیشتری به مغز افراد برسد و به آنها اجازه می دهد آرام شوند و واضح تر فکر کنند.
در یک فعالیت لذت بخش و آرامش بخش شرکت کنید
این فعالیت‌ها می‌تواند شامل سرگرمی‌های مورد علاقه، خواندن کتاب، نقاشی یا هر چیز دیگری باشد، اما نه محدود به آن. وقتی همه چیز برای فرد اوتیستیک استرس زا است و به نظر طاقت فرسا می رسد، دانستن و درگیر شدن در چیزی خوشایند باعث آرامش می شود.
اسباب بازی های حسی
این ابزارها و اسباب‌بازی‌ها می‌توانند برای کمک به کسانی که نیاز به تحرک دارند، مفید باشد. این اسباب‌بازی‌ها و ابزارها به دلیل صداها، حرکت، احساس و غیره نیز می‌توانند آرامش‌بخش باشند. اسباب بازی های حسی در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارد و داشتن چندین مورد در خانه، ماشین و غیره می‌تواند مفید باشد.
دعا و مراقبه
چه مذهبی باشید و چه نباشید، دعا آرام بخش است و می تواند در خانه یا بیرون از خانه انجام شود. این یک تمرین بسیار پرکاربرد است و به راحتی قابل آموزش است.
شش راهبرد اصلی مقابله وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد
از قبل یک برنامه داشته باشید
معمولاً برای افراد اوتیستیک داشتن یک برنامه و ثبات آرامش بخش است. به این ترتیب آنها می دانند که در آینده چه کاری باید انجام دهند
خودتنظیمی و شناخت علائم استرس و اضطراب
خودتنظیمی و تشخیص علائم استرس‌زا مهارت‌های مفیدی است. اگر کسی بداند که چه چیزی می تواند محرک باشد، می تواند از آن اجتناب کند یا حداقل برای آن آماده باشد.
درک و صحبت در مورد رویدادهای روز
صحبت کردن در مورد روز نه تنها به فرد مبتلا به اوتیسم کمک می کند تا روز خود را بازگو کند، بلکه مهارت های اجتماعی را نیز تمرین می کند. مزیت دیگر این است که آیا محرکی رخ داده و شناسایی شده است یا خیر، که می توان برای رویدادهای آینده که ممکن است دوباره اتفاق بیفتد، توجه کرد.
یک برنامه با ساختار ایجاد کنید و به آن پایبند باشید یک برنامه با ساختار مفید است زیرا ثبات را فراهم می کند .
ایجاد و مشارکت در راهبردهای مثبت و آرام بخش
دانستن و تمرین راهبردهای آرامش بخش در صورت بروز موقعیت های استرس زا کمک می کند.
به چیزی فکر کنید که بابت آن سپاسگزار هستید
قدردانی به مردم کمک می کند تا احساس خوبی نسبت به آنچه در زندگی دارند داشته باشند. این یک تمرین مثبت و چیزی است که نه تنها به مبارزه با استرس، بلکه به افسردگی نیز کمک می کند.
داشتن مجموعه ای از استراتژی ها می تواند در موقعیت های اجتماعی و زمان های استرس زا نیز مفید باشد. آنها می توانند به بهبود کیفیت زندگی کودک، خانواده و معلمان کمک کنند. ایجاد مهارت‌های مقابله‌ای باید بخشی از جعبه ابزار مهارت‌هایی باشد که افراد اوتیستیک می‌توانند از آن برای حفظ آرامش و جلوگیری از آنچه در غیر این صورت به یک بحران تبدیل می‌شد استفاده کنند. اگر فردی استرس کمتری را تجربه کند و احساس بهتری داشته باشد، یاد می گیرد که چگونه با استرس و اضطراب در زندگی روزمره خود کنار بیاید و این پتانسیل را دارد که بر جنبه های دیگر زندگی تأثیر مثبت بگذارد.

1402
آبان
17
چهارشنبه 17 آبان 1402
2023
November
8

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
سوال امنیتی
سوال زیر برای جلوگیری ارسال اسپم می باشد، لطفا به آن پاسخ دهید. با تشکر
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.