درک رشد جنسی در افراد مبتلا به طیف اتیسم

طیبه صفری

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌هایی که ممکن است برای فرزندانمان داشته باشیم، این است که آنها چگونه روابط عاشقانه، رابطه جنسی و به طور کلی جنبه‌های اجتماعی قرار ملاقات را مدیریت کنند.
بیان
افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم باید همان چیزهای اساسی در مورد جنسیت را بدانند که همسالان غیراتیسم شان می دانند. اغلب نحوه پردازش، اجرا و بیان خود است که ممکن است متفاوت باشد.
سلامت جنسی
برای اینکه بتوانیم فرزندانمان را تربیت کنیم، ابتدا باید خودمان را تربیت کنیم. ربکا کولر در مقاله خود با عنوان جنسیت و نوجوانان مبتلا به اوتیسم می نویسد: آموزش مراقبان افراد مبتلا به اوتیسم در مورد مسائل مربوط به نوجوانی و لذت بردن از خود ممکن است به کاهش اضطراب افراد مبتلا به اوتیسم ناشی از اطلاعات نادرست یا فقدان اطلاعات کمک کند. چنین آموزشی، همراه با اطلاعات مربوط به سوء استفاده جنسی، باید در یک رویکرد فعالانه برای آموزش جنسی برای افراد مبتلا به اوتیسم گنجانده شود.
افراد دارای ناتوانی ذهنی قرار است اطلاعات مورد نیاز خود را به روشی متفاوت پردازش کنند و موثرترین راه برای کمک به آنها این است که اطلاعات را در سطح خودشان به آنها بدهید. داستان های اجتماعی یک راه عالی برای آموزش هستند. موقعیت‌های فرضی که برای نشان دادن موقعیت‌های واقعی استفاده می‌شوند، فرصتی را فراهم می‌کنند تا فرد مهارت‌های ارتباطی را به روشی ایمن و کم فشار تمرین کند. آموزش جنسی می تواند با اینها شروع شود.
میل
مطالعات نشان می دهد که درصد زیادی از افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم غیرجنسی هستند. وقتی رابطه خود را با فرزندان ایجاد کنیم، می توانیم در مورد احساسات و افکار آنها در مورد مسایل جنسی صحبت کنیم و به آنها در این راه کمک کنیم.
اطلاعات، قفل بسیاری از درها را باز می کند. سوء تفاهم یکی از بزرگترین موانع برای کودکان ما در این طیف است. اگر ما به عنوان والدین تلاش کنیم تا منبع ثابتی از درک در زندگی فرزندانمان باشیم، رابطه ما با آنها تقویت می شود و توانایی آنها برای تصاحب دنیا افزایش می یابد. ما باید به فرزندانمان کمک کنیم تا بفهمند که احساساتشان طبیعی است و مناسب ترین راه، ابراز آنهاست. درک آنها از احساسات، خواسته ها و بیان مناسب دیگران نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
اتیسم چگونه بر صمیمیت تأثیر می گذارد
کلمه "صمیمیت" به این صورت تعریف شده است: یک دوستی گرم که از طریق معاشرت طولانی ایجاد می شود.
اولین رابطه ی صمیمی فرزندان با والدین است. با رشد و تکامل آنها، نوع صمیمیت با هر یک از افراد در حلقه آنها تغییر می کند.
این می تواند برای کودکان مبتلا به اوتیسم دشوار باشد. برای اینکه آنها صمیمیت مناسب با دیگران را درک کنند، باید مهارت های اجتماعی خود را ایجاد کنند.
باید درک کنیم که اوتیسم چگونه می‌تواند بر صمیمیت تأثیر بگذارد و به فرزندمان کمک کنیم تا بفهمد چگونه می‌تواند در تعامل با دیگرانی که به آنها نزدیک است نشان داده شود، آنها باید بدانند چه چیزی مناسب است و چه چیزی مناسب نیست و از چه کسی.
برای کمک به فرزندمان در درک اجتماعی جنسی، مهم است که در مورد نحوه ابراز تمایلات جنسی صحبت کنیم. برای اینکه ابتدا خودمان را آموزش دهیم، بیایید دریابیم که اوتیسم چگونه می تواند بر رفتار جنسی تأثیر بگذارد.
رفتارهای جنسی می تواند برای والدین ترسناک باشد، به خصوص اگر این رفتارها در زمان های بسیار نامناسب با فرزندان ما بروز کند. یادگیری هرچه بیشتر در مورد رفتارهای جنسی و اینکه چگونه آنها می توانند تحت تأثیر اوتیسم قرار گیرند، واقعاً می تواند به ما کمک کند تا در زمان آمدن با آنها مقابله کنیم. پرداختن به رفتار باید با رویکردی آرام و فهمیده انجام شود. رفتاری مانند: خودارضایی بیش از حد جنسی، لمس نامناسب.
اگر این رفتارها در زمان‌ها یا مکان‌های نامناسب به دلیل عدم درک موقعیت‌های اجتماعی رخ دهد، می‌تواند برای فرزندان ما مشکل ایجاد کند. آموزش دادن به آنها در مورد بدنشان در مراحل اولیه می تواند کمک زیادی به فرزندانمان کند تا بدانند چه زمانی، کجا و با چه کسی ممکن است خود را ابراز کنند.
کولر می نویسد: آموزش در مورد سوء استفاده جنسی باید جزء آموزش مسئولیت پذیری جنسی باشد. افزایش آسیب پذیری در میان افراد دارای ناتوانی، در درک یا برقراری ارتباط از آنچه اتفاق افتاده است یا آنچه خواهد افتاد مربوط می شود.
دو مورد از مهم‌ترین مسائلی که در حوزه روابط اجتماعی-جنسی باید مورد توجه قرار گیرد، نحوه آموزش رفتار مناسب و نحوه تعادل بین ریسک و فرصت است. بدون آموزش مناسب در زمینه های جنسی، بهداشت و تربیت بدنی، افراد دارای ناتوانی متوسط و شدید در معرض استثمار جنسی، سلامت ضعیف، سوء استفاده و بی توجهی قرار می گیرند.
جنبه های روابط عاشقانه تنها یکی از پیچیدگی هایی است که افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است از نظر اجتماعی با آن دست و پنجه نرم کنند. در نیازهای آموزشی همپوشانی وجود دارد. برای مثال، آموزش زبان بدن به فرزندانمان مفید است زیرا ممکن است خود به خود این نشانه ها را درک نکنند. درک زبان بدن در سنین پایین به آن‌ها کمک می‌کند سیگنال‌های جدید زبان بدن را تشخیص دهند یا علائم منفی را زود تشخیص دهند، فقط به این دلیل که با آنچه قبلاً می‌دانند متفاوت هستند. این می تواند به محافظت از آن ها در برابر افرادی که ممکن است به بهترین وجه علاقه خود را نداشته باشند، کمک کند.
ثبات جنسیت ، گرایش جنسی و هویت جنسی
ریتا جورج و مارک استوکس در مطالعه‌ای به نام هویت جنسیتی و جهت‌گیری جنسی در اختلال طیف اوتیسم اظهار می‌کنند کودکان معمولاً جنسیت خود را در سنین 18 ماهگی تا 3 سالگی می‌شناسند و در ابتدای سال‌های تحصیل، اکثر کودکان از جنسیت خود آگاه هستند به احساس هویت جنسی و درجه خاصی از ثبات جنسیتی دست یافته اند، در این زمان کودکان متوجه می شوند که جنسیت حالتی دائمی است که با تغییر لباس یا فعالیت نمی توان آن را تغییر داد.
برقراری ارتباط
وقتی دانشی را که به دست می‌آوریم به فرزندمان می‌دهیم و رابطه‌مان با او رشد می‌کند، می‌توانیم ببینیم که او شروع به هدایت روابط خود در جهان می‌کند. آنها می توانند یاد بگیرند که با دیگرانی که به آنها علاقه مند هستند ارتباط برقرار کنند و روابط صمیمی سالمی ایجاد کنند.
جدول زمانی
ممکن است فکر کنید، اطلاعات خیلی زیادی است که نمی‌توان به بچه‌ها داد، و من موافقم. با این حال، آموزش جنسی می تواند خیلی زود شروع شود. اطلاعات مناسب سن در مورد بدن، اعضای بدن، و عملکرد آنها، دوستی ها، زبان بدن دوستان، خانواده و غریبه ها را می توان جمع آوری کرد. همه اینها قبل از اینکه فرزندان ما تجربیات جنسی را تجربه کنند، انجام می شود، به طوری که وقتی این اتفاقات رخ می دهد، آنها آماده هستند - حتی اگر ما نباشیم.
الهام گرفتن
نحوه برخورد ما با موضوعاتی که در مسائل جنسی با فرزندان مطرح می شود، الهام آنها خواهند بود. اگر خودمان الگوی خوبی باشیم، آنها برای انجام همین کار الهام خواهند گرفت. دیدگاه آنها نسبت به خود، جنسیت و ارتباط انسانی با آنچه در ما مشاهده می کنند شروع می شود.
برون سپاری
برنامه‌هایی وجود دارد که به کودکان و بزرگسالان جوان مبتلا به اتیسم کمک می‌کند تا آنچه را که باید از نظر اجتماعی بدانند و چگونه با خیال راحت عاشقانه پیدا کنند، بیاموزند.
تفاوت های ظریف
جنسیت یک طیف است. این موضوع بسیار بیشتر از عمل آمیزش است. درک تمایلات جنسی کودک شما مهم است، آموزش نکته ی کلیدی است. پذیرش و درک از خانه شروع می شود و در طول زندگی ادامه دارد. فرزند شما باید بداند که دوستش دارید و شایسته عشق است. آنها می توانند به افرادی با اعتماد به نفس تبدیل شوند که تمایلات جنسی خود را درک می کنند، آن را به درستی بیان می کنند و در روابط سالم با دیگران مشارکت می کنند .

1402
آبان
10
چهارشنبه 10 آبان 1402
2023
November
1

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
سوال امنیتی
سوال زیر برای جلوگیری ارسال اسپم می باشد، لطفا به آن پاسخ دهید. با تشکر
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.