اتیسم و رقص (حرکت)

رقص همیشه به عنوان یک شکل جهانی برای ابراز وجود شناخته شده است. فواید آن زیاد است ، برای کودکان مبتلا به اتیسم، رقص می تواند یک منبع درمانی باشد.
مطالعات زیادی در مورد مزایای رقص، هم برای افراد عادی و هم برای افراد طیف اتیسم وجود دارد، بنابراین برنامه‌های رقص برای کسانی که نیازهای ویژه دارند، وجود دارد تا آنها را تشویق کند که فعالیت های حرکتی جدیدی را تجربه کنند.
ما نگاهی به جنبه های عاطفی آموزش داده شده در رقص و افزایش مهارت های شناختی و سلامت روانی می اندازیم.
رقص به عنوان نوعی بیان
رقص به عنوان راهی برای برقراری ارتباط به جای استفاده از کلمات است. بسته به حرکت، بدن می تواند داستانی را تعریف کند که کودک ممکن است به روش دیگری نتواند آن را بیان کند. از غم و اندوه، ناامیدی یا عشق، با رقص، به کودک خود می آموزید که چگونه خود را به گونه ای بیان کند که او از آن لذت ببرد ، بدون اینکه انتظار داشته باشید که او احساسات خود را به صورت کلامی بیان کند .
برنامه های رقص زیادی وجود دارد که به طور خاص برای کودکان با نیازهای ویژه طراحی شده است، گذراندن یک ساعت رقص علاوه بر تاثیرات درمانی نوعی تفریح برای کودک نیز است .

رقص علاوه بر اینکه نوعی بیان احساسی و خروجی برای ناامیدی و پرخاشگری است، فواید سلامتی مثبت زیادی نیز دارد.
رقص بر رفتار، تمرکز، ارتباطات کلامی، مهارت های اجتماعی و مهارت های حرکتی تأثیر می گذارد . گذراندن دوره های رقص در سنین پایین مفید است زیرا به رشد مهارت های حرکتی و افزایش آگاهی بدن در کودکان کمک می کند. رقص نیاز به هماهنگی و ریتم دارد که با گذشت زمان افزایش می‌یابد، به حرکت روانی بدن کمک می‌کند و اعتماد به نفس را در کودکان دارای مشکلات تعادل افزایش می‌دهد. ثبت نام فرزندتان در یک برنامه رقص باعث تشویق تعامل اجتماعی می شود. کودکان در هنگام سرگرمی بیشتر به تعامل اجتماعی می پردازند، آنها احتمالا سعی می کنند شادی و هیجان خود را همراه با همسالان خود به اشتراک بگذارند.
مطالعات زیادی نشان می‌دهد موسیقی و حرکت، بیان ساده‌تر و صادقانه‌تری را در کودکان اتیستیک به ارمغان می‌آورد تا ایک بازی نشسته .
والدین گزارش می‌دهند که فرزندان مبتلا به اتیسم از فعالیت‌های همراه با موسیقی لذت می‌برند و از طریق تماس چشمی بیشتر، لبخند زدن و صحبت کردن پس از شرکت در یک برنامه رقص و موسیقی، تعاملات مثبت بیشتری با دیگران نشان می دهند.

حرکت علاوه بر ارائه بازخورد فیزیکی به مغز، بازخورد حسی نیز فراهم می کند . در رقص آموزش داده می شود که حرکات را تقلید کنید، با دیگران هماهنگ شوید و به یک ضرب حرکت کنید که باعث بهبود ریتم می شود. این امر تمرکز و مشاهده را بهبود می بخشد و خودآگاهی را افزایش می دهد.
رقص درمانی /حرکت درمانی به عنوان یک روان درمانی کل نگر توصیف می شود که از رقص و حرکت برای حمایت از سلامت شناختی، اجتماعی، فیزیکی و عاطفی استفاده می کند و یک مداخله موثر برای شرایطی مانند اضطراب و اختلالات رشدی مانند اوتیسم (در بزرگسالان و کودکان)، افسردگی، اختلالات خوردن، و ... است. یک برنامه رقص/حرکت درمانی می تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد، تصویر شما از خود را بهبود بخشد و مسائل مربوط به سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی را کاهش دهد. یکی از مزایای قابل توجه این درمان، ادعای آن در بهبود علائم منفی است که با اختلالات مرتبط است.
رقص/حرکت درمانی توسط یک درمانگر واجد شرایط آموزش داده می شود. درمانگر فضای امن و قابل اعتمادی را برای افراد ایجاد می کند تا خود را ابراز کنند. حرکات بیان شده می تواند احساسات خودآگاه یا ناخودآگاه را منتقل کند. این درمانگران زبان بدن، حالات چهره و نشانه های غیر کلامی را که بدن بیان می کند ارزیابی می کنند. درمانگران اساساً به حرکات گوش می دهند و بر این اساس یک دوره درمانی را تنظیم می کنند.
رقص / حرکت درمانی می تواند به صورت فردی یا گروهی انجام شود. رقص‌درمانگرهای مختلف سبک‌های متفاوتی خواهند داشت، اما همه آنها به قوانین خاصی مانند پیشگیری، تشخیص و درمان مسائل بهداشتی که بر سلامت افراد تأثیر می‌گذارند، پایبند هستند.

1402
آذر
18
شنبه 18 آذر 1402
2023
December
9

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
سوال امنیتی
سوال زیر برای جلوگیری ارسال اسپم می باشد، لطفا به آن پاسخ دهید. با تشکر
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.