به کودک خود برای خواب خوب شبانه کمک کنید

 زهرا خلیلی

چه چیزی باعث اختلالات خواب در کودکان مبتلا به اتیسم می شود؟

چه چیزهایی بر روی مشکلات خواب تاثیر دارند؟

چگونه بدانم فرزندم اختلال خواب دارد؟

چگونه می توانم به فرزندم کمک کنم بهتر بخوابد؟

در طول چند ماه اول زندگی، نوزادان به آسانی در یک سیکل طبیعی می خوابند و بیدار می شوند. به تدریج تعداد چرت زدن های آن ها در طول روز کاهش می یابد و نیاز آن ها به خواب طولانی مدتدر شب شروع  می شود. اما برخی کودکان در ادامه دادن خواب یا خوابیدن در طول شب مشکل دارند و این مشکلات می تواند مدت زمان طولانی تا شروع مدرسه بچه ها باقی بماند. اختلالات خواب در کودکان مبتلا به اتیسم شایع است. محققان تخمین می زنند  که بین 40تا 80 درصد کودکان مبتلا به اتیسم مشکل خواب دارند. عمده ترین مشکلات خواب این کودکان عبارتند از:

  • مشکل در به خواب رفتن
  • روال خواب متناقض
  • بی قراری یا خواب بی کیفیت
  • بیداری زودرس و بیداری مکرر

کمبود خواب خوب شبانه نه تنها می تواند بر روی کودک تاثیر بگذارد بلکه همه خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد.

 چه چیزی باعث اختلال خواب در کودکان مبتلا به اتیسم می شود؟ علت های بی خوابی در کودکان مبتلا به اتیسم چیست؟

محققان مطمئنا نمی دانند چرا کودکان مبتلا به اتیسم اختلال خواب دارند ولی آن ها چند نظریه دارند.

اولین نظریهمی تواند به دلیل اجتماعی باشد. مردم به لطف چرخه طبیعی نور، تاریکی و ریتم شبانه روزی بدن می دانند که چه موقع از شب باید بخوابند، آن ها از نشانه های اجتماعی نیز استفاده می کنند. برای مثال: کودکان ممکن است آماده شدن خواهر و برادرشان را برای رفتن به رختخواب ببینند. کودکان مبتلا به اتیسم اغلب در برقراری ارتباط مشکل دارند یا ممکن است تفسیر اشتباه کنند یا قادر به درک این نشانه ها نباشند. نظریه ی دیگر این است که همراه ملاتونین هورمونی است که به طور معمول به تنظیم چرخه خواب و بیداری کمک می کند. به این دلیل که ملاتونین اسید آمینه ای به نام تریپتوفان که نیاز بدن است را ایجاد می کند. تحقیقات نشان داده است که این هورمون در بدن کودکان مبتلا به اتیسم بالاتر یا پایین تر از حد طبیعی می باشد.به طور معمول سطح ملاتونین در پاسخ به تاریکی افزایش و در طول روز کاهش پیدا می کند. مطالعات نشان داده اند که سطح ملاتونین در طول روز از بدن برخی کودکان مبتلا به اتیسم تخلیه نمی شود. در عوض آن ها دارای سطح بالایی از ملاتونین در طول روز و سطح پایین تری در شب هستند.

یکی دیگر از علت ها این است که کودکان مبتلا به اتیسم ممکن است مشکلاتی در به خواب رفتن یا بیدار شدن در وسط شب داشته باشند که این مورد می تواند با حساسیت نسبت به محرک های خارج، مانند لمس و یا صدا افزایش پیدا کند. در حالی که بچه های دیگر اگر مادرشان در اتاق خواب را باز کند یا روی آن ها را بپوشاند می خوابند ولی کودکان مبتلا به اتیسم به طور ناگهانی از خواب بیدار می شوند.

اضطراب نیز یکی دیگر از شرایطی است که می تواند بر روی خواب تاثیر داشته باشد.اضطراب کودکان مبتلا به اتیسم نسبت به دیگر کودکان بیشتر است.

مشکلات خواب چه تاثیری بر روی کودکان دارد؟

نداشتن خواب کافی شبانه می تواند تاثیر جدی بر زندگی و سلامت کلی یک کودک داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که در کودکان مبتلا به اتیسم، بین کمبود خواب و ویژگی های زیر ارتباط وجود دارد:

پرخاشگری

افسردگی

بیش فعالی

افزایش مشکلات رفتاری

کج خلقی

آموزش ضعیف و عملکرد شناختی

یک مطالعه نشان داد که پدر و مادر کودکان مبتلا به اتیسم با خواب کمتر، کیفیت خوابشان پایین است و زودتر از پدر و مادرهای غیر اتیسم از خواب بیدار می شوند.

چگونه بدانم کودکم اختلال خواب دارد؟

 هر کودک به مقدار متفاوتی از خواب نیاز دارد. به طور کلی مقدار خواب کودکان متناسب با سن آن ها عبارتند از:

  1. سن 3-1 سالگی: 14-12 ساعت خواب در روز
  2. سن 6-3 سالگی: 12-10 ساعت خواب در روز
  3. سن 12-7 سالگی: 11-10ساعت خواب در روز

اگر کودک شما به طور منظم در به خواب رفتن مشکل دارد یا چندین بار در طول شب از خواب بیدار می شود، این ها ممکن است نشانه هایی از مشکلات خواب باشند. برای اطمینان به یک متخصص اطفال مراجعه کنید. دکتر ممکن است شما را به یک متخصص خواب یا گوش و حلق و بینی ارجاع دهد.به مدت یک هفته برای پیگیری چگونگی، زمان خواب کودکتان را یادداشت کنید. این گزارشات ممکن است شامل خروپف، تغییرات در الگوهای تنفسی یا اشکال در تنفس باشد. شما می توانید این گزارشات را در اختیار دکتر یا هر متخصص دیگری برای درمان قرار دهید.

چگونه می توانم به خواب بهتر کودکم کمک کنم؟

داروهای خواب باید به عنوان آخرین راهکار استفاده شوند. برخی از تغییرات در شیوه زندگی و کمک به خواب طبیعی می تواند زمان و کیفیت خواب کودکان مبتلا به اتیسم را بهبود بخشد.

  • از دادن محرکات از قبیل کافئین و شکر قبل از خواب خود داری کنید.
  • یک زمان خواب روتین و منظم ایجادکنید: کودکتان را حمام کنید، برایش داستان بخوانید، و او را در یک زمان مشخص هر شب در رختخواب قرار دهید.
  • قبل از خواباندن کودکتان به آرامش او به وسیله ی خواندن کتاب، ماساژ دادن ملایم پشت او یا پخش یک موسیقی آرام کمک کنید.
  • حداقل یک ساعت قبل از خواب تلویزیون، بازی های ویدیویی و دیگر فعالیت های تحریک کننده را قطع کنید.
  • برای جلوگیری از آشفتگی از حواس او در طول شب،پرده های سنگین روی پنجره اتاق کودکتان جهت جلوگیری از نور قرار دهید، فرش ضخیم پهن کنید و مطمئن شوید درب اتاقش صدا نمی دهد.
  • از متخصص اطفال در مورد دادن ملاتونین فقط برای قبل از خواب به کودکتان سوال کنید.این مکمل غذایی است که به عنوان کمک کننده خواب، اغلب مردم از آن استفاده می کنند.ممکن است به عادی سازی چرخه ی خواب و بیداری در کودکان مبتلا به اتیسم که مشکل خواب دارند کمک کند. تحقیقاتی که تاکنون انجام شده است این را موثر و بی خطر نشان داده است.
  • در مورد نوردرمانی با یک روان شناس خواب صحبت کنید. قرار دادن کودک در زمان های روشنایی صبح ممکن است به تنظیم رهاسازی ملاتونین از بدن کمک کند.
  • یک مطالعه در مجله خواب نشان داد کودکانی که ترکیبی از ملاتونین و رفتار درمانی را دریافت می کنند نسبت به کسانی که فقط رفتاردرمانی یا دارو درمانی به تنهایی استفاده می کنند خوابشان سریع تر و کیفیتش بهتر است.
  • انجام ندادن هیچ ورزش شدیدی یک تا دو ساعت قبل از خواب
  • خوابیدن در یک اتاق تاریک
  • استفاده از یک رختخواب راحت که فقط برای خواب استفاده می شود.

بهداشت خواب خوب در طول روز عبارتند از:

  • اجازه دهید کودک حداقل به مدت 30 دقیقه در معرض نور خورشید قرار گیرد، ترجیحا در صبح
  • ورزش منظم
  • به کودکتان اجازه دهید متناسب با سنش فقط چرت بزند.
  • محدود کردن خواب در تعطیلات آخر هفته به دو ساعت در صبح
  • حذف کافئین از رژیم غذایی کودکتان
  • استفاده از تکنیک هایی برای کاهش استرس و نگرانی در طول روز

منابع

1.www.webmd.com/brain/autism/helping-your-child-with-autism-get-a-good-nights-sleep

2.www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15707232

3.iancommunity.org/cs/simonstsimplex-community/sleep-problems

 

 

1397
خرداد
8
سه‌شنبه 8 خرداد 1397
2018
May
29