کودک خود را با یک رژیم غذایی متناسب مدیریت کنید

حمیدرضا عرب

رژیم غذایی مدت هاست که با زندگی سالم همراه است و یک واقعیت شناخته شده است که می تواند نقش مهمی در مدیریت اتیسم نیز داشته باشد. مطالعات طی سال های گذشته نشان داده که رژیم غذایی سالم برای پیشگیری و مدیریت اختلالات عصبی بسیار مهم است و اتیسم نیز از این قاعده مستثنی نیست اما والدین اغلب نمی دانند از کجا شروع کنند.
فواید رژیم غذایی سالم
برای درک اینکه چگونه رژیم غذایی می تواند در مدیریت اتیسم نقش داشته باشد، ابتدا باید درک کنیم که چگونه غذا با رشد مغز ارتباط دارد. ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب ضروری موجود در مواد غذایی همه برای رشد مناسب مغز کودک ضروری هستند. هرگونه کمبود این مواد مغذی می تواند بر تولید سیگنال های سیستم عصبی تأثیر بگذارد و عملکردهای طبیعی بینایی و شناختی مغز را مختل کند. در موارد جدی تر، حتی می تواند منجر به آسیب مغزی و متعاقباً مشکلات رشدی و ذهنی شود.
مطالعات نشان داده است كه كودكان مبتلا به اتیسم به دلیل الگوی غذایی غیرمعمول اغلب در معرض کمبودهای غذایی، عدم تعادل متابولیکی و مشکلات روده هستند. این امر در کودکان مبتلا به اختلالات پردازش حسی، که ممکن است رژیم غذایی محدودی در اثر واکنش های سوء به برخی بوها، طعم ها و بافت ها داشته باشند، تشدید می شود. در حقیقت، تجزیه و تحلیل خون و بافت کودکان اتیستیک نشان داده است که آنها دارای مقادیر کم مواد مغذی مهم مانند ویتامین های B3، B6، B12، C،D ، کلسیم، آهن، منیزیم، روی و همچنین اسیدهای چرب و آمینه ضروری هستند. با دقت در کنترل رژیم غذایی کودک و اطمینان از اینکه وی مقدار مورد نیاز هر یک از این ویتامین ها را دارد، می تواند در حمایت از رشد کلی و جلوگیری از وخیم شدن سلامتی کودک بسیار کمک کند.
ما معتقدیم که موثرترین برنامه غذایی باید متناسب با مشخصات متابولیکی فرد باشد. اتیسم یک طیف است بنابراین بسیار مهم است که ما قبل از تهیه یک برنامه غذایی که این مشکلات را برطرف کند، باید کمبودها و نیازهای تغذیه ای فرد را ارزیابی کنیم. به عنوان مثال، بسیاری از کودکان مبتلا به اتیسم از اختلالات عملکرد دستگاه گوارش، اختلالات یادگیری، مشکلات خواب و مشکلات رفتاری اجتماعی رنج می برند. برای این افراد، حذف برخی از انواع مواد غذایی می تواند مفید باشد. به عنوان مثال، ثابت شده است که رژیم های بدون گلوتن، رژیم های غذایی خاص کربوهیدرات، رژیم های بدون مخمر و محدودیت مواد حساسیت زای غذایی برای برخی از افراد مفید هستند. استفاده از میزان صحیح مکمل های غذایی برای تقویت اسیدهای چرب، ویتامین ها، مواد معدنی و پروبیوتیک ها نیز می تواند مفید باشد و نه تنها مشکلات گوارشی را محدود می کند بلکه مشکلات اجتماعی و رفتاری را نیز کاهش می دهد. این تلاش ها باید همیشه با حذف یا مدیریت مواد افزودنی، مواد نگهدارنده، طعم دهنده ها و رنگ های مصنوعی همراه باشد و باعث تشویق مصرف مواد مغذی اساسی شود - مانند پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها، ویتامین ها و مواد معدنی و....
هنگامی که مواد مغذی مناسب مصرف می شود، بهبودهای زیادی در علائم کودکان مبتلا به اتیسم مشاهده شده است.
درک مشخصات متابولیکی کودک بسیار مفید است. اگر عدم تعادل در متابولیسم آشکار شود، درمان می تواند دقیق تر باشد. به عنوان مثال تحقیقات اولیه نشان می دهد که افزودن یا حذف برخی از غذاها یا مکمل ها ممکن است برای برخی از این کودکان مفید باشد. مهم است که قبل از تغییر رژیم غذایی کودک با پزشک مشورت کنید. ما همیشه به والدین توصیه می کنیم که با متخصصان تغذیه مشورت کنند تا بفهمند کدام نوع رژیم یا مکمل های پیشرفته برای فرزندشان مناسب است.

مادران باردار و کاهش خطرابتلاء به اتیسم
همان طور که برای کمک به کاهش علائم اتیسم رژیم غذایی مناسب کودک مهم است، مادران باردار نیز باید از رژیم غذایی مناسب برخوردار باشند تا احتمال متولد شدن کودک مبتلا به اتیسم کاهش یابد. رژیم غذایی نامناسب در مادران باردار می تواند بر رشد مغز کودک تأثیر بگذارد. مادران باید برای حفظ سلامتی در دوران بارداری اقدامات لازم را انجام دهند. این اقدامات شامل تغذیه مناسب، مصرف مولتی ویتامین ها طبق توصیه پزشکان و قرار نگرفتن در معرض مواد شیمیایی و آلاینده ها است.
برای آگاهی از ارتباط بین تغذیه وعلائم اتیسم نیازمند تحقیقات بیشتری هستیم. مواد مغذی بسیاری از جمله ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، آمینو اسیدها و ... وجود دارد که برای کودکان مبتلا به اتیسم مفید است. چندین تحقیق در این زمینه انجام شده است . اولین تحقیق برای بررسی این موضوع انجام شده است که آیا رژیم غذایی بدون گلوتن و بدون کازئین می تواند علائم اتیسم را بهبود بخشد یا خیر.
تحقیق دیگر به بررسی مشکلات روده و تأثیر بالقوه آن بر اختلالات رشد عصبی پرداخته است. این دو تحقیق امیدوار کننده است و امیدواریم که درک بهتری به ما در مورد رابطه بین یک رژیم غذایی سالم و مدیریت اختلالات عصبی مانند اتیسم بدهد .

1400
مهر
24
شنبه 24 مهر 1400
2021
October
16

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
سوال امنیتی
سوال زیر برای جلوگیری ارسال اسپم می باشد، لطفا به آن پاسخ دهید. با تشکر
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.