کمک به جوانان مبتلا به اتیسم برای پیدا کردن شغل مناسب

مسعود سعیدی/کارشناس ارشد تاریخ
ما در مورد آینده شغلی افراد دارای اتیسم (اوتیسم) نگران هستیم، بخصوص در مورد اینکه یک فرد اتیسم می تواند شغلی بدست بیاورد یا نه؟ برای افراد اتیسم با عملکرد بالا گزینه های شغلی بیشتری نسبت به افرادی که داری اتیسم شدید هستند وجود دارد. برای اشتغال افراد داری اتیسم شدید نیاز است که فرد از جانب اطرافیان حمایت شود. در این مقاله در مورد فعالیت هایی که اطرافیان می توانند برای کمک به استغال فرد اتیسم انجام دهند می پردازیم و سپس به فعالیتهایی که یک فرد اتیسم می تواند برای اشتغال خود طی نماید اشاره می نماییم.
راهکارهای والدین
سن فرد را در نظر بگیرید
اکثر افراد دارای ناتوانی تا قبل از 18 سالگی کار نمی کنند. با این حال باید یک برنامه ریزی حرفه ای برای قبل از این سن برای فرد دارای اتیسم داشت، به این دلیل که شاید سال ها باید زمان صرف شود تا یک فرد دارای اتیسم مجموعه ای از مهارت ها را فرا گیرد. فرد دارای اتیسم باید در اسرع وقت حرفه آموزی را شروع کند، والدین باید زمان را غنیمت بشمارند و در این زمینه قبل از 18 سالگی برنامه ریزی و فکر کنند.
به استعداد و علایق فرزندتان توجه کنید
ممکن است والدین بپرسند چگونه در حالی که فرزندم 11 یا 12 ساله است در مورد اینکه چه شغلی برای او مناسب است برنامه ریزی کنم؟ باید گفت لیستی از انجام کارهایی که فرزندتان دوست دارد را برای خود یادداشت کنید و هر چیزی که فکر می کنید می تواند در پیدا کردن شغل برای فرزندتان کمک کننده باشد و کودک شما به آن علاقه داشته باشد را برای خود بنویسید.
در پیدا کردن فرصت شغلی برای اشتغال فرزندتان خلاق باشید
در مورد فرصت های شغلی خلاقانه و شگفت انگیز برای فرزندتان فکر کنید. به عنوان نمونه اگر فرزند شما به حیوانات یا یک حیوان خاص علاقمند است، پیدا کردن یک کار در باغ وحش برای او می تواند بسیار کمک کننده باشد. به یاد داشته باشید گزینه شغلی که شما برای فرزندتان در نظر می گیرید شاید در حال حاضر فرزند شما قادر به انجام آن شغل نباشد اما پس از ایجاد یک برنامه که در آن مهارت های خاصی را بارها و بارها اجرا کند می تواند وظایف مربوط به هر یک از این مشاغل را به صورت مستقل یا با کمک دیگران انجام دهد.
شغل های خلاقانه ای که می توان اشاره کرد عبارتند از :
- راهنمایی کردن مشتریان در یک فروشگاه مواد غذایی
- شستن ظروف در یک رستوران
- چمن زدن
- کار در کارواش
- کار در یک رستوران به عنوان یک پیش خدمت
و بسیاری از مشاغل دیگر که با توجه به خلاقیت خودتان و علاقمندی فرزندتان می توانید آنها را در نظر بگیرید.
تمرین، تمرین، تمرین
هنگامی که شما شغلی برای فرزندتان پیدا کردید شروع به تمرین کنید. طراحی و پیاده سازی یک برنامه که کودک شما مهارت های لازم را یاد بگیرد بسیار مهم است. در اینجا می توانید برای خرد شدن مهارت شغلی به مراحل کوچک و سپس آموزش گام به گام از معلم فرزندتان استفاده کنید. حتی شما می توانید از یک سیستم پاداش برای ایجاد انگیزه در فرزندتان استفاده کنید.
آنچه که یک فرد اتیسم می تواند برای اشتغال خود انجام دهد
در جشن ماه ملی آگاهی از استخدام معلولان، Autism speaks، 11 مرحله برای کمک به بزرگسالان جوان و بزرگسالان مبتلا به اتیسم جهت پیدا کردن کار به اشتراک گذاشته است. بخش ذیل برگرفته از ابزار اشتغال Autism speaks می باشد، یک راهنمایی برای کمک به تحقیق افراد مبتلا به اتیسم، پیدا کردن و حفظ شغل و بازار کار رقابتی است. گزارش ها، اطلاعات محرمانه و منابع از همکاری افراد شامل بزرگسالان مبتلا به اتیسم توسعه یافته شده که به افزایش مشارکت اشتغال بزرگسالان در این طیف اختصاص شده است. شما می¬¬توانید در هر بخشی از ابزار اشتغال Autism speaks، مرحله کار بیشتر را پیدا کنید ولی از این لیست به عنوان یک خلاصه استفاده کنید.
1. لیستی از توانایی هایتان را ایجاد کنید. مهارت هایتان و آنچه که انجام می¬دهید و از انجام دادنش لذت می¬برید را بنویسید.
2. لیستی بنویسید که توضیح می¬دهد با کار کردن در آینده چه چیزی را می¬بینید. آزادی را احساس کنید تا شغل رؤیایی تان را لیست بندی کنید. همچنین شغل های دیگری که تمایل دارید انجام بدهید و آنهایی که دوست دارید امتحان کنید را نیز یادداشت کنید. آن چیزهایی که با توانایی هایتان مطابقت دارد را یادداشت کنید.
3. اسامی حرفه هایی که از طریق وسایل نقلیه عمومی، مسیر پیاده روی و... به شما نزدیک است را بنویسید.
4. با مشاور توانبخشی شغلی در مورد حمایت هایی که می¬توانید به دست بیاورید صحبت کنید. ممکن است شامل کمک به نوشتن رزومه و پیشرفت شغلی باشد.
5. لیستی از تمام مخاطبانی که می¬توانند جهت پیدا کردن شغل به شما کمک کنند را ایجاد کنید. شبکه ی شخصی شما مهم ترین مکان برای شروع است. خانواده تان، دوستان، همسایگان و افراد دیگری که شما را خوب می-شناسند.
6. پیوستن به شبکه اجتماعی و وبسایت های تحقیقی شغل را در نظر بگیرید تا به شما کمک کند لیست مخاطبان تان را گسترش بدهید. لینکدین، فیس بوک، گوگل پلاس، کَریِر بیلدِر و ... را چک کنید. به عنوان نمونه در سرتاسر جهان وب سایت هایی وجود دارد که در فرایند کاریابی به افراد اتیسم کمک می نماید.
7. رزومه تان را ایجاد و به روز رسانی کنید. مطمئن شوید که این شامل اسم، آدرس، شماره تلفن و آدرس ایمیل شما است. آموزش و تجربه ی کارآزمودگی تان را در فهرست وارد کنید و سپس تجربه و تاریخچه ی کارتان را در لیست ثبت کنید اطمینان حاصل کنید که شامل تجربه های کاری بدون حقوق مانند کارآموزی ها و فعالیت های داوطلبانه نیز باشد. نمونه هایی از روزمه های مختلف در سایت های اینترنتی موجود می باشد که برای آماده کردن یک رزومه می توانید از آنها استفاده نمایید.
8. نامه ی توضیحی بنویسید. این برای معرفی شما به افرادی مورد استفاده قرار می¬گیرد که امیدوارید شما را استخدام کنند. نامه باید کوتاه باشد و به راحتی مشخص کند شما چه کسی هستید و چرا شغل درخواست می کنید. همچنین باید کارفرمایان را دعوت کند تا برای مصاحبه با شما تماس بگیرند. اطمینان حاصل کنید کپی رزومه تان به همراه نامه ی توضیحی باشد.
9. چند درخواست نامه ی شغلی پر کنید. فرایند استخدامی این گونه شروع می¬شود و این ممکن است اولین خاطره ای باشد که کارفرما از شما دارد. مطمئن شوید لباس هایی بپوشید که تمیز و اتوکشی شده باشند. مؤدب باشید و خودکار و کپی رزومه تان را با خود بیاورید.
10. مهارت های مصاحبه را تمرین کنید. از دوست یا شخصی که از شما حمایت می¬کند بخواهید سؤال ها را با شما تمرین کند. سعی کنید تا جایی که امکان دارد واقع بین باشید. (معرفی خودتان، تکان دادن دست ها، ایجاد تماس چشمی مناسب، نشستن رو به روی یکدیگر و ... را تمرین کنید.) مطمئن شوید که زودتر به محل مصاحبه می¬رسید. (15 دقیقه قبل از مصاحبه) و یادتان باشد به توانایی هایتان تمرکز کنید نه به ناتوانایی هایتان. در مورد توانایی هایتان به آن ها بگوئید نه نقاط ضعف تان.
11. مصاحبه هایتان را ضبط کنید. بعداً می¬توانید به آن گوش دهید یا آن را تماشا کنید و جاهایی که نیاز به بهتر شدن دارید را تمرین کنید.

منابع
https://www.autismspeaks.org/blog/12-steps-help-adults-autism-find-right...
www.autismparentingmagazine.ir

1399
بهمن
20
دوشنبه 20 بهمن 1399
2021
February
8

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
سوال امنیتی
سوال زیر برای جلوگیری ارسال اسپم می باشد، لطفا به آن پاسخ دهید. با تشکر
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.