نوجوانی و اتیسم

طیبه صفری

دوران نوجوانی، هم از نظر نوجوانان و هم از نظر والدین دشوارتر از دوران کودکی قلمداد شده است. 300 سال پیش از تولّد مسیح (علیه السلام)، ارسطو چنین اظهار داشت: نوجوانان پرشور و آتشی مزاجند و آماده اند که خود را به دست غرایز بسپارند.
در اوایل قرن حاضر ج. استانلی هال، مؤسس انجمن روان شناسی آمریکا، نوجوانی را دوران «طوفان و تنش شدید» و نیز دوران توانایی فوق العاده جسمانی، عقلی و عاطفی می دانست. برخی از نظریه پردازان روان کاوی نیز نوجوانی را وضعیتی می دانند که نوجوان در آن دچار اختلال روانی است. البته بررسی های تجربی درباره نوجوانان به طور کلی نشان می دهند که آشفتگی دوران نوجوانی بیش از حدّ بزرگ جلوه داده شده است. با این وجود، فرایند انتقال از کودکی به بزرگ سالی، دشوار و پرکشمکش است. نوجوان از یک سو با سرعت بی سابقه ای بلوغ جسمی و جنسی را می گذراند و از سوی دیگر، خانواده، فرهنگ و جامعه از او می خواهند تا مستقل باشد، روابط جدیدی را با هم سالان و بزرگ سالان برقرار کند و آمادگی ها و مهارت های لازم را برای زندگی شغلی و اجتماعی به دست آورد. نوجوان باید علاوه بر پذیرش و سازگاری با این همه تغییر و تحوّل، هویت منسجمی نیز برای خود کسب کند و به سؤالات دشوار و قدیمی «من کیستم؟»، «جای من در هستی کجاست؟» و «از زندگی خود چه می خواهم؟» پاسخ مشخص و اختصاصی بدهد.
بر این اساس، دوران نوجوانی از مراحل بسیار مهم تحوّل شخصیت به شمار می رود که از دیرباز محور توجّه روان شناسان قرار داشته است.
اگر نوجوان شما ممکن است مبتلا به اتیسم (اوتیسم) باشد، یا شما یک کودک مبتلا به اتیسم دارید و می خواهید بدانید زمانی که آنها به یک جوان تبدیل می شوند چه اتفاقی می افتد، علائمی که ممکن است در یک کودک مبتلا به اتیسم که به یک نوجوان تبدیل شده وجود داشته باشد را در اینجا، عنوان می کنیم.
فکر می کنم ممکن است نوجوان من اتیستیک باشد، چرا بعضی از جوانان اتیستیک دیر تشخیص داده می شوند؟
تشخیص دیرهنگام این اختلال در نوجوانی امری معمول است، خصوصا اگر این کودکان دارای “عملکرد بالا” و یا دارای توانایی های علمی باشند.
برای این اختلال نشانه هایی وجود دارد که والدین، معلمان و مراقبین اگر فکر می کنند کودک ممکن است مبتلا به اوتیسم باشد می توانند به دنبال آن باشند:
مشکل در برقراری تعامل و ارتباطات اجتماعی
مشکل در برقراری دوستی با دیگران
خطا در درک اشاره های اجتماعی یا زبان بدن
ایجاد سوء تفاهم در مکالمات
ارتیاط چشمی ضعیف
انعطاف ناپذیری یا اندیشه های سختگیرانه (تفکر سیاه و سفید)
مشکلات پردازش حسی و تجربه حساسیت بیش از حد، به عنوان مثال حساسیت پیدا کردن به شلوغی استرس زای مدرسه
داشتن مشکلات در برنامه ریزی و سازماندهی کارها مثل آماده کردن کیف مدرسه یا برنامه های روز مدرسه
مشکلات احساسی
عزت نفس پایین
مشکل در بروز و بیان هیجانات خود
خلق پایین یا افسردگی
تمایل به کناره گیری از دنیای بیرون
گام هایی که برای یک نوجوان مبتلا به اتیسم باید بردارید
اگر فکر می کنید نوجوان شما دارای اتیسم است، مهم است که در مورد آن مطالعه کنید. همچنین مهم است که درباره آن با پزشک خود صحبت کنید که در صورت لزوم توصیه های پزشکی لازم و ارجاع به دیگر متخصصین را به شما ارائه کند.
وقتی یک کودک مبتلا به اتیسم به یک نوجوان تبدیل می شود چه اتفاقی می افتد؟
علائم جدیدی که ممکن است در دوران نوجوانی ظاهر شوند
اغلب دوره نوجوانی در کودکان اتیستیک بسیار سخت است. اگر چه آنها هورمون هایی مشابه دیگر نوجوانان دارند، اما به طور طبیعی روابط پیچیده ای را ایجاد نمی کنند و قادر به تفسیر یا درک کردن انواع مختلف روابط که با بزرگ شدن کودکان رشد پیدا می کند نیستند.

استراتژی برای مدیریت علائم
استراتژی های زیر می تواند برای کمک به مدیریت هر نوع رفتار اتیستی در کودکی که به یک نوجوان تبدیل می شود، استفاده شود:
آرام بودن، در هنگام صحبت با نوجوان سعی کنید آرامش داشته باشید.
به آنها اجازه بدهید فضای خود را داشته باشند.
فعالیت های آنلاین آنها را برای تشویق به برقراری ارتباط چهره به چهره محدود کنید.
برای انجام فعالیت های مختلف در تعطیلات آخر هفته و تعطیلات عید برنامه ریزی کنید و این برنامه ها را با نوجوان به اشتراک بگذارید.
روتین ها را حفظ کنید
هنگامی که با فرزندتان در حال انجام یک فعالیت مانند راه رفتن در پارک یا رانندگی در ماشین، هستید با او صحبت کنید. از تعریف و تمجید های های ظریف و خالصانه زیاد استفاده کنید، زیرا کودکان مبتلا به اتیسم معمولا عزت نفس پایینی دارند و بیشتر از کودکان معمولی نیازمند تعریف وتمجید هستند. اما به یاد داشته باشید که بعضی از بچه های اتیستیک دوست ندارند که در برابر دیگران برجسته شوند و مورد تحسین و تمجید قرار بگیرند.
کمک به نوجوان در دوران بلوغ
در دوران بلوغ، تغییراتی در بدن نوجوانان ایجاد می شود و احساسات عاشقانه و جنسی را تجربه می کنند. این تغییرات می تواند برای هرکسی سخت باشد اما برای افراد طیف اتیسم و خانواده هایشان، این دوران می تواند چالش برانگیزتر باشد. ما به عنوان متخصصان اتیسم و مراقبان بهداشت روان می خواهیم به خانواده ها کمک کنیم تا بفهمند وقتی بچه های طیف به بلوغ می رسند چه انتظاری دارند و چگونه می توان به نوجوانان خود در این دوره کمک کرد.
تغییرات بدن
همه در دوران بلوغ تغییر می کند. وقتی پسران به سن بلوغ می رسند، صدا کلفت می شود و آلت تناسلی مردها بزرگتر می شود. وقتی دختران به سن بلوغ می رسند، سینه ها بزرگتر می شود و قاعدگی شروع می شود. در هر دو جنس بلوغ، رشد موهای ناحیه تناسلی و زیر بغل و تمایل به آکنه را به همراه دارد. این تغییرات می تواند برای هرکسی سخت باشد. اما بسیاری از کودکان در طیف اتیسم این تغییرات بدن را بسیار نگران کننده می دانند. مهم است که قبل از وقوع این تغییرات با فرزند خود صحبت کنید. برای مثال در مورد دوران قاعدگی به دخترتان در مورد استفاده از محصولات بهداشتی زنانه بیاموزید. به عنوان یک والد می توانید از ابزارهایی مانند تصاویر یا کارتون استفاده کنید تا تغییرات رخ داده در بدن کودک را برای او توضیح دهید. (بخش راهنمای بصری را در راهنمای بلوغ Autism Speaks مشاهده کنید). علاوه بر این، میزان فزاینده ای از تحقیقات مرتبط با بلوغ و تشنج در میان کسانی که اتیسم دارند، وجود دارد. مهم است که این موضوع را با پزشک کودک خود در میان بگذارید و یاد بگیرید چگونه علائم و نشانه های احتمالی را تشخیص دهید. اگر نگرانی بیشتری دارید، بهتر است با یک متخصص مغز و اعصاب آشنا با اتیسم ملاقات کنید و در مورد مشکلات موجود با ایشان صحبت کنید.
احساسات جنسی در دوران بلوغ
بیشتر افراد احساسات جنسی را تجربه می کنند. احساس جنسی در افراد طیف اتیسم طبیعی است. اما برای نوجوانان مبتلا به مشکلات حسی مرتبط با اتیسم، این احساسات جدید می تواند باعث اضطراب شود. همچنین ممکن است کودک شما شروع به خودارضایی کند که بخشی طبیعی از رشد است. با این حال، برخلاف همسالان عادی، برخی از نوجوانان طیف اتیسم فاقد آگاهی اجتماعی هستند تا بدانند چه زمانی و کجا مناسب است و چه زمانی مناسب نیست. هرچند که سخت است ولی مهم است که این مسئله را با کودک خود در میان بگذارید. اگر شما برای صحبت کردن در مورد این موضوع راحت نیستید، یا در مورد چگونگی شروع مکالمه به کمک نیاز دارید، با درمانگر کودک خود صحبت کنید.
چالش های مدرسه
اکثر افراد، دوره راهنمایی و دبیرستان را دشوارتر از دبستان می دانند. اگرچه برای کودکان طیف اتیسم، پیشرفت در نمرات می تواند چالش های منحصر به فردی ایجاد کند . به عنوان مثال، اگر فرزند شما در کلاس های عادی است، معلمان او از او انتظار تفکر انتزاعی بیشتری خواهند داشت و انتظار تکالیفی را دارند که با حفظ کردن به پایان نمی رسد. بسیاری از کودکان در این طیف در یادآوری فوق العاده هستند، اما با مفاهیم انتزاعی دست و پنجه نرم می کنند. بنابراین توجه داشته باشید که ممکن است مدرسه بسیار دشوارتر شود و این به نوبه خود می تواند به عزت نفس آسیب برساند. شما باید با همکاری کودک و درمانگر روش های ایجاد عزت را کشف کنید. درمانگر وی همچنین می تواند به نوجوان شما کمک کند تا یاد بگیرد که با ناامیدی ناشی از درخواست کمک مقابله کند. حتی اگر کلاس ها برای فرزند شما چالش برانگیزتر شوند، مدرسه او می تواند یک منبع پشتیبانی بسیار ارزشمند باشد. بلوغ برای همه اتفاق می افتد، مهم این است که با معلم، پزشک و درمانگر کودک خود برنامه ریزی کنید که در سال های حساس نوجوانی چه کاری باید انجام دهید. با برنامه ریزی و پشتیبانی، می توانید مواجه شدن با تغییرات را آسان تر کنید.
برای کمک و راهنمایی فرزندتان می توانید از کنابهایی که در این زمینه چاپ شده است استفاده کنید.
مجموعه کتاب های "دروس مهارت های اجتماعی" به عنوان نقشه ی راهی برای راهنمایی نوجوانان در دنیای اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد و در پنج کتاب جداگانه با موضوعات بهداشت و سلامتی، تعامل، مدیریت رفتار، مقطع متوسطه و مهارت های شغلی توسط انتشارات یارمانا منتشر شده است و مطالعه آن به همه والدین و متخصصان توصیه می شود.

منابع

https://autismspeaks.org

نگاهی به تحولات دوران نوجوانی (جسمی، جنسی، شناختی و اخلاقی) ، هادی حسین خانی.

1400
شهریور
20
شنبه 20 شهريور 1400
2021
September
11

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
سوال امنیتی
سوال زیر برای جلوگیری ارسال اسپم می باشد، لطفا به آن پاسخ دهید. با تشکر
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.