علت ها،تفاوت های اجتماعی و اصول درمان اتیسم(اوتیسم)

الناز مجرد کارشناس ارشد گفتاردرمانی

علت اتیسم (اوتیسم)

به علت این که اتیسم (اوتیسم) دارای طیف های متنوعی می باشد از نظر علت بسیار مورد بحث واقع شده است. اما آن چه در مورد آن توافق نظر وجود دارد حضور فاکتورهای محیطی و ژنتیکی همزمان در اتیسم (اوتیسم) می باشد.

 

تفاوت های اجتماعی و زبانی طیف اتیسم (اوتیسم) با دیگران

 

اجتماعی

ضعف در تماس چشمی، مشکل در دیدن افراد، مشکل در فهمیدن عواطف از صورت افراد، مشکلات نوبت گیری و مشکلات دوست یابی در این افراد زیاد دیده می شود.

 

زبانی

تفاوت های زبانی در این کودکان معمولا به این صورت می باشد که گفتار آن ها ناروان است. از ژست ها به صورت مناسب استفاده نمی کنند. از مشاجره و درگیری در جهت برقراری ارتباط کمک می گیرند. استفاده از اکوهای تاخیری و سریع، گفتار پوچ و بی معنا، نقایص درکی و بیانی، استفاده از زبانی نامناسب برای بیان نیازها و مشکلات آغازگری ارتباط از تفاوت های زبانی دیگر این  طیف می باشد.

معمولا کودکان مبتلا به طیف اتیسم (اوتیسم) مشکلات نحوی و کاربردی زبان دارند و آن چه مسلم می باشد این است که مشکلات در سنین پایین تر معمولا از نوع مشکلات نحو و جمله سازی می باشند ولی به مرور مشکلات آن ها خود را در تفسیر مکالمات مخصوصا مکالمات پیشرفته نشان می دهد که در گروهی از تحقیقات این علایم را با مشکلات ساختار مغزی از جمله آسیب به فرونتال و مشکلات دو طرفه ی تمپورال و یا حتی آسیب به آمیگدل مغز در ارتباط می دانند.

 

آن چه در درمان این کودکان باید در نظر گرفت

سرویس دهی در درمان این افراد هرچه سریع تر باید صورت گیرد و زمان درمان آن ها حداقل 25 ساعت در هفته در هر دوازده ماه سال می باشد. درمان های قبلی در این طیف باید مجددا تکرار شود و باید سعی شود فرد را به اهداف هدفمند برنامه ریزی شده رساند. در حین درمان کمک کننده ترین عنصر، خانواده می باشد و برنامه های آموزش داده شده به فرد را باید هر دو الی سه ماه یکبار مورد بررسی قرارداد.

اما آن چه در درمان این کودکان مهم است این می باشد که تا جای ممکن به کودک کمک کرد تا بتواند در جمع وگروه شرکت کند و مشکلات رفتاری او تا جای ممکن کاهش یابد و شناخت او بالا رود.

 

مهمترین حیطه ی درمان کودکان مبتلا به طیف اتیسم (اوتیسم) مداخلات اجتماعی می باشد که در زیر به شرح آن می پردازیم

- افزایش ارتباط کودک تا حد ممکن

- بهبود مهارت های توجه مشترک

- بهبود آغازگری ارتباط

- بهبود تقلید

- در نظر گرفتن عملکردهای کودک در مدرسه و سایر محیط ها

-کودک باید به یک برقرار کننده ی بهتر ارتباط تبدیل شود و والدین باید بیاموزند به سرعت به ارتباط کودک خود واکنش نشان دهند.

- مداخلات تا جای ممکن مورد علاقه ی کودک باشد.

اما آن چه از همه مهم تر می باشد تمرکز بر بهبود مهارت های اجتماعی و شناختی به طور همزمان می باشد. کودک باید بیاموزد با حداقل کمک در محیط های مختلف به برقراری ارتباط بپردازد و حتی آغازگر ارتباط باشد. اما باید به این نکته توجه نمود که مدت زمان اجرای این مهارت بسیار طولانی است و ممکن است به درمان صد درصد نیانجامد.

 

راهنمایی هایی در جهت افزایش آغازگری ارتباط

- تکه ای غذای خوشمزه و دوست داشتنی در مقابل کودک قرار دهید بدون این که به کودک غذایی بدهید و منتظر باشید تا کودک حتی با یک صدا سازی ساده درخواست غذا کند.

- اسباب بازی کودک را کوک کنید ولی زمانی که کوکش تمام شد آن را به کودک بدهید تا کودک با یک واکنش هرچند ساده از شما بخواهد که آن را کوک کنید.

- یک بازی مورد علاقه ی کودک را شروع کنید و بعد بازی را قطع کنید تا کودک درخواست بازی کند.

- اسباب بازی مورد علاقه ی کودک را در یک ظرف در بسته قرار دهید تا او آن وسیله را بخواهد.

- وقتی بازی های کودک تکراری شد به او کمتر توجه کنید تا او وادار شود توجه شما را با بازی های جدید و صداسازی های جدید جلب کند.

 

راهنمایی هایی در جهت افزایش توجه مشترک

توجه مشترک یکی از حیطه های مهم درمان کودکان مبتلا به طیف اتیسم(اوتیسم) است که آموزش آن به کودک باعث افزایش توجه و تمرکز او شده و موجب می شود که نه تنها آموزش کودک از محیط افزایش یابد بلکه باعث می شود کودک به تغییرات محیطی حساس گردد و نسبت به تغییرات محیطی واکنش نشان دهد که واکنش به محیط و تغییرات محیطی باعث افزایش بسامد رفتارهای ارتباطی هدفمند در کودک شده و به دنبال آن میزان آغاز گری ارتباط کودک افزایش می یابد. در زیر به نکاتی در جهت بهبود توجه مشترک می پردازیم.

 

- کودک باید بیاموزد به آن چه دیگران نگاه می کنند توجه کند.

- کودک باید بیاموزد به به آن چه دیگران در مورد آن صحبت می کنند نگاه کند.

- کودک باید بیاموزد به آن چه دیگران اشاره می کنند توجه کند.

و هم چنین کودک باید توانایی توجه به اجسام در فواصل متنوع که افراد به آن نگاه می کنند یا به آن ها اشاره می کنند را به دست آورد.

 

بهبود تماس چشمی

بهترین درمان در بهبود تماس چشمی درمان با کمک(holding) می باشد در این درمان والدین در اتاق درمان باقی می مانند و سر کودک را برای مدتی نگه می دارند. مدت زمان نگهداری سرکودک از چند دقیقه تا چند ساعت می باشد و این باعث می شود کودک مقاومت کمتری به خرج دهد و به مرور مهارت های تماس چشمی بهبود می یابند.

 

منابع:

1-Jane Shields Rosemary,Varley Paul Broks,Adrian Simpson.SOCIAL COGNITION  IN

DEVELOPMENTALL  ANGUAGE  DISORDERS AND HIGH-LEVELAUTISM.1996.

Developmental Medicine and Child Neurology , 38, 487-495

2-THE NEW HAMPSHIRE TASK FORCE ON AUTISM PART ONE ASSESSMENT AND INTERVENTIONS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1397
دی
18
سه‌شنبه 18 دي 1397
2019
January
8

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
سوال امنیتی
سوال زیر برای جلوگیری ارسال اسپم می باشد، لطفا به آن پاسخ دهید. با تشکر
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.