به بهانه روز جهانی اتیسم

همه جا آرام است. همه جا رویایی است. همگان غرق نفس گرم بهاران و مسحور از آوای خوش چکاوکان. جاری تر از همیشه، چون رودی در پیچ وتاب مسیر زندگی، در سراشیب لبخند طبیعت. نگاه پنجره پر از موج نور، چشم نرگسان پر از شادی و نور...
 
بهارکه می شود فصل رویش و زایش زندگی که می آید، دل هایمان دوباره عاشق می شود. عطر یک پونه وحشی درونمان را می لرزاند و آوای یک بلبل عاشق تا اعماق رویایمان می کشاند. همین آغازین روزهای بهار است که یک غم کهنه نیز دوباره در دلم جوانه می زند. اندوهی که در تار و پود وجودم تنیده است و مرا به روزمرگی فراگیری نزدیک می سازد. غم یک کودک در خود مانده بی گناه که زندگی اش یک مبارزه بی پایان است و من شاهد همیشگی این رنج و این درد جانکاه و تو نمی دانی که چه مرگی ارزانی می دارد به زندگی، یک زخم کهنه بی التیام.
 
اتیسم در تمام دنیا اهمیت خود را روز به روز بیشتر به دست می آورد چرا که آمار ابتلا به آن به سرعت رو به افزایش بوده و هست اما مؤسسه کوچک ما هنوز با حداقل امکانات و با دلسوزی تنی چند از خیرین و خانواده های درگیر به راه پر فراز و نشیب خود ادامه می دهد، هر چند که از نظر پتانسیل عملی و علمی توان بسیار بالایی را کسب کرده اما مسائل مالی همیشه سد راه پیشرفت آن و امکان پوشش دادن کودکان بسیاری است که نیاز مبرم به مداخلات زود هنگام دارند.
 
اتیسم اکنون آن قدر شیوع پیدا کرده که در سال 2008 از طرف سازمان ملل یک روز را به خود اختصاص داده و یک حرکت اساسی برای شناسایی آن به مردم در تمام جهان آغاز شده است چرا که این واقعیت مسلم شده است که شناسایی هر چه سریع تر افراد مبتلا به این اختلال و مداخلات مناسب جهت آموزش و توانبخشی این کودکان به بهبود و بهزیستی آنان در آینده خواهد انجامید.
 
بنابراین روز دوم آوریل به عنوان روز جهانی اتیسم نامگذاری شده و در بسیاری از کشورها هفته ای را به عنوان آگاه سازی اتیسم تعیین نموده اند. از آن جا که دوم آوریل در تقویم کشور ما مصادف با روز طبیعت یعنی سیزده فروردین ماه است ما حتی نامی از آن در سالنامه ها و تقویم رسمی کشور نمی بینیم و تمام آن چه برای کمک به خانواده های درگیر با آن انجام داده ایم چند برنامه کوچک در رسانه هاست که آن مهم  با تلاش های چندماهه انجمن های اتیسم شهرهای مختلف انجام شده است.
 
ای کاش می توانستم همه مردم کشورم را از وجود این کودکان و توانایی ها و استعدادهای آن ها آگاه سازم. چرا که تعدادی از آنان با وجود تمام محرومیت های آموزشی و توانبخشی موجود توانسته اند در مدارس عادی درس بخوانند و حتی در حرفه های ساده مشغول به کار شوند و یا وارد دانشگاه شده و تا مدارج بالای دانشگاهی پیش روند.
خدایا مردم کشور من اگر بدانند چشم بر این کودکان نمی بندند و به یاری آنان خواهند شتافت. به من توفیق آگاه سازی و پیام رسانی از جانب این کودکان ارزانی دار.
 
کودکان اتیسم این مرز و بوم دارای استعدادهای شگرفی هستند که باید شکوفا شوند و برای شکوفایی آن به مراکز آموزشی و امکانات جانبی برای توانبخشی و حرفه آموزی آنان در سطح گسترده ای نیاز داریم.
ای کاش همگی دست در دست هم دهیم به مهر تا کودکان اتیسم کشورمان را به شکوفایی و افتخار برسانیم. در روز طبیعت و در این بهار دلگشا به یاد این عزیزان باشیم تا شاید کمی از درد و رنج آنان بکاهیم.

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
سوال امنیتی
سوال زیر برای جلوگیری ارسال اسپم می باشد، لطفا به آن پاسخ دهید. با تشکر
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.