اوتیسم؛ یک نمایش موزیکال...

«اوتیسم؛ یک موزیکال» مستندی مستقل است به کارگردانی «ترسا رگان». فیلم محصول 2007 میلادی است و شش ماه از زندگی پنج کودک اوتیست را بازگو می کند که در حال آماده شدن برای اجرای یک نمایش موزیکال بر روی صحنه اند. در بین این کودکان برای مثال «هنری» متخصص دایناسورها! در نمایش نقش یک کمدین نوظهور را بر عهده دارد و «آدام» که ویولن سِل می نوازد در نقش یک خواننده ظاهر می شود... صد البته بقیه ی بچه ها خصوصیات و توانایی هایی دارند که در صورت آموزش و پرورش مهارت هایشان هر کدام چیزی برای گفتن خواهند داشت.

 

از طرف دیگر در بین خانواده های این کودکان، پدر و مادرهایی هستند که در زندگی اجتماعی خود بسیار شناخته شده و مشهورند برای مثال در بین این ها یک روزنامه نگار، یک سیاستمدار و حتی یک ستاره راک به چشم می خورد.

هر چند این والدین بیشتر با نیاز ها و مشکلات فرزند اوتیست شان درگیرند اما فیلم ، گاه به مشکلات زناشویی آنها نیز می پردازد.

«الینا هال» که سال ها قبل به دلیل بچه دار نشدن، پسر بچه ای را به فرزندی قبول کرده است، با بزرگ شدن فرزند خوانده اش متوجه می شود که او اوتیست است و به همین دلیل از روان پزشکی به نام «استنلی گرینس پن» کمک می گیرد.

استنلی، صاحب نظریه ی فلورتایم (در این روش سعی بر این است که ارتباط کودک با یک فرد دیگر از طریق برنامه های دقیق بازی بیشتر و موثرتر شود) معتقد است که باید کودکان اوتیست را در هر مرحله ای که قرار دارند، برای بهتر شدن در همان مرحله به چالش کشید.

بر این اساس الینا پس از چند سال تصمیم می گیرد « پروژه ی معجزه» را راه اندازی کند پروژه ی معجزه نامی است که آلینا برای برنامه ای برگزیده که در آن قرار است کودکان اوتیست به کمک توانبخشانی دواطلب و با همراهی والدینشان برای اجرای یک نمایش موزیکال آماده شوند.

در جریان فیلم، روابط الینا به عنوان مجری پروژه ی معجزه با کودکان اوتیست و پدرو مادر ها از یک سو و رفتار او با فرزند خوانده ی اوتیستش از سوی دیگر، دشواری اجرای این برنامه را جا به جا نشان می دهد. 

از چشم اندازی دیگر، واگویه های والدین کودکان ، صحبت های بچه ها و مواجهه با دلخوشی ها و آزردگی  های هر دو، حس همراهی و همدردی بیننده را به خوبی بر می انگیزد.

در نهایت با همه ی فراز و نشیب ها، روز اجرای نمایش فرا می رسد و ...

1396
آذر
13
دوشنبه 13 آذر 1396
2017
December
4

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
سوال امنیتی
سوال زیر برای جلوگیری ارسال اسپم می باشد، لطفا به آن پاسخ دهید. با تشکر
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.