استفاده از سرویس بهداشتی عمومی

مسعود سعیدی

وقتی که از خانه دور هستیم، بسیاری از امکانات که در خانه برای ما مهیا است در بیرون از خانه نیست. هر از گاهی ممکن است مجبور شویم از سرویس بهداشتی عمومی استفاده کنیم. از آنجا که این تجربه ای متفاوت برای یک کودک اتیسم است، لذا آموزش مهارت ها و آداب معاشرت برای فرد مبتلا به اوتیسم لازم است.
قانون اجتماعی برای استفاده از سرویس بهداشتی در بیرون از خانه
در حالی که آواز خواندن در حمام خانه یا در دستشویی اتاق هتل تان رفتار اجتماعی قابل قبولی است، اما انجام همین رفتار ها در مکان های عمومی همچون دستشویی قابل قبول نیست.
مردانی که قوانین مربوط به دستشویی عمومی را نقض می¬کنند ممکن است رفتار آنها توسط دیگران سو تعبیر شود به عنوان مثال ممکن است دیگران آنها را به عنوان یک فرد متجاوز قلمداد کنند و رفتار آنان را سربعا به پلیس گزارش دهند. شاید رفتار آنها حتی بدتر از این¬ نیز تصور شود، دیگران او را فرد متجاوز قلمداد کنند که به دنبال رابطه ی جنسی غیرقانونی است و در نتیجه پلیس برای ریشه کن کردن این فعالیت غیرقانونی، عملیات مخفی انجام می¬دهد و بالتبع مشکلاتی برای آنها ایجاد شود.
پس یک شخص چه کاری باید انجام دهد؟ اگر کودک شما صرفاً از قوانین و عرف استفاده از دستشویی عمومی مردانه بی خبر باشد و آن¬ها را بدون هیچ قصد غیرقانونی یا نامناسب زیر پا بگذارد، لازم است که والدین کودک این قوانین را برای او توضیح دهند تا کودک آنها را یاد بگیرد. قوانین اجتماعی در استفاده از دستشویی عمومی شامل موارد زیر است:
• پرهیز از تماس چشمی.
• انتخاب دستشویی سرپایی یا اتاقک دستشویی تا حد امکان دور از فرد دیگر.
• نگاه کردن به جلو یا بالا و پایین هنگام استفاده از دستشویی سرپایی یا اتاقک دستشویی.
• شستن و بیرون رفتن بدون شرکت در گفتگوها.
قوانین اجتماعی برای استفاده از دستشویی عمومی زنانه
قوانین اجتماعی در سرویس بهداشتی خانم ها با قوانین اجتماعی سرویس بهداشتی آقایان فرق دارد. صحبت کردن در فضای سرویس بهداشتی زنان امری عادی قلمداد می شود. به عنوان مثال، سؤال پرسیدن یک زن در مورد اینکه زن دیگری لباس خود را از کجا خریده است یا تعریف کردن از ظاهر همدیگر هیچ گونه مشکلی ندارد و همچنین تماس چشمی معمولاً قابل قبول است. با این وجود، هنگامی که از اتاقک دستشویی استفاده می شود، صحبت با دیگر خانم ها رایج نیست. استثنا؟ رد کردن دستمال توالت از زیر اتاقک دستشویی به یک غریبه ی نیازمند که درخواست می¬کند، کاری غیرمعمول یا مشکوک محسوب نمی شود.
* برای مربیان: با توجه به موارد بالا نتیجه می گیریم که گاهی هنجارهای استفاده از سرویس بهداشتی زنان رفتاری غیرقابل قبول در دستشویی عمومی مردانه تلقی می شود. مادران و معلمان باید تفاوت های اجتماعی زن و مرد در استفاده از سرویس بهداشتی را به دقت در نظر بگیرند. وجود افراد مورد اطمینان که بتوانند از طریق الگو دهی قوانین سرویس بهداشتی را آموزش دهند، بسیار نیاز است.
راهنمایی ایمنی شخصی و اجتماعی برای استفاده از سرویس بهداشتی مردانه یا زنانه
باید به کودک مان مفهوم سرویس بهداشتی عمومی و خصوصی را آموزش دهیم. سرویس های بهداشتی عمومی اغلب در مناطق استراحت بین ایالتی، ایستگاه های کامیون، پارک ها، فرودگاه ها، رستوران ها و ساختمان های عمومی قرار دارند. سرویس بهداشتی خصوصی در خانه یا در اتاق هتل شما وجود دارد. یادتان باشد که دیوارهای هتل بسیار نازک هستند آهنگ هایی که می خوانید می¬تواند در اتاق مجاور شنیده شود !
در مورد سر و صداهایی که از اتاقک دستشویی کنار ممکن است بیاید برای کودک توضیح دهید و به او بگویید به این صداها بی توجه باشد! و بداند اگر کسی مریض است یا به کمک شما احتیاج داشته باشد، حتما کمک خود را بیان می کند. اما اگر با این حال متوجه شدید کسی در موقعیتی قرار دارد که نیاز به کمک جدی دارد، متصدی سرویس بهداشتی، مدیر فروشگاه یا پرسنل امنیتی را پیدا کنید و از آنها کمک بگیرید.
برای کودکتان توضیح دهید افرادی که از سرویس بهداشتی عمومی استفاده می کنند ممکن است در موقعیت سوء استفاده توسط دیگران قرار بگیرند. به آنها یاد دهید مواظب اطراف خود باشند و فعالیت هایی را که می توانند خود شان را از آسیب دور کنند، انجام دهند. اگر موقع رفتن به سرویس بهداشتی عمومی تنها هستند، خیلی مراقب باشند درب اتاقک شان را پشت سر خود قفل کرده و یک اتاقک نزدیک به در خروجی را انتخاب کنند که اگر احساس خطر کردند سریع فرار کنند.
راهنمایی ایمنی شخصی و اجتماعیِ اضافی:
• درهای اتاقک دستشویی را هنگام رفتن به دستشویی قفل کنید.
• مراقب کیف دستی، کیف پول و وسایل شخصی تان باشید.
• از همراه داشتن مقدار زیادی پول نقد در هنگام رفتن به مکان های عمومی خود داری کنید.
• در صورت امکان، تلفن همراه با خود ببرید.
در صورتی که باید با امنیت یا اجرای قانون تماس یا ارتباط برقرار کنید، چند نکته در اینجا وجود دارد:
• این مسئولیت را بپذیرید و بدانید چگونه با اطمینان کارت شناسایی را نشان دهید.
• کارت اطلاعات اتیسم را بسازید و با خود داشته باشید.
• شماره تلفن های بستگان و دوستان معتمد و قابل اعتماد را همراه داشته باشید.
برای استفاده ایمن از سرویس بهداشتی عمومی طرحی بسازید
1. خطرات را با افرادی که به آنها اعتماد دارید در میان بگذارید.
2. پیرامون این که چگونه از سرویس بهداشتی استفاده کنید، طرحی شخصی ایجاد کنید.
3. از طریق بازی نقش با افرادی که می شناسید و به آنها اعتماد دارید، استفاده ایمن از سرویس بهداشتی را تمرین کنید.
4. جزوه های عمومی یا شخصیِ افشای اتیسم را بسازید.
5. نقش بازی کنید که چه زمانی، کجا و چگونه از آنها استفاده می¬کنید.
6. برنامه تان را تنظیم و اصلاح کنید.

منبع
https://www.autismspeaks.org/using-public-restrooms

1400
شهریور
27
شنبه 27 شهريور 1400
2021
September
18

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
سوال امنیتی
سوال زیر برای جلوگیری ارسال اسپم می باشد، لطفا به آن پاسخ دهید. با تشکر
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.