آشپزی چیست؟ مهارت های زندگی برای کودکان مبتلا به اتیسم

مسعود سعیدی
آشپزی می¬تواند یک سرگرمی خوبی باشد تا با بچه هایتان انجام دهید و یک روش عالی برای آموزش استقلال و کنترل بر رژیم غذایی فرزندتان است.
مهم است چهار چالش اصلی هنگام آموزش آشپزی به کودکان دارای اتیسم را بدانیم.

1. چالش های حسی
2. مهارت های حرکتی درشت و ظریف
3. دنبال کردن دستورالعمل ها
4. غذا بیزاری
چالش های حسی: لمس و بو
چالش های حسی که در قلمرو آشپزی با آن روبرو می شوید، انزجارهایی هستند از برخی بافت ها مانند یک بافت لزج - گوشت خام یا یک تخم مرغ زیاد سفت شده و پوست کنده. پوشیدن دستکش های پزشکی غیر لاتکس را پیشنهاد می کنیم چون نازک هستند و همچنین ورودی حسی ایجاد می¬کنند.
اگر کودکتان خردسال است آن¬ها را برای بازی هایی با بافت های مختلف مانند شن جادویی امتحان کنید تا حساسیت آن¬ها را از بین ببرید.
بعضی از بوها نیز می¬تواند چالش برانگیز باشد مانند بخار پیاز. افراد مبتلا به اتیسم اغلب نسبت به بو حساس تر هستند. اگر پیازها مسئله هستند، با قرار دادن پیاز در داخل یخچال قبل از برش دادن، بوی پیاز نیز کاهش می یابد. عینک های محافظ پیاز که شبیه عینک شنا هستند از چشم ها در برابر بخارهای پیاز محافظت می¬کنند.
چالش های محرک
تون عضلانی ضعیف بر قدرت ساعد که برای برش لازم است، در آشپزی تأثیر می گذارد. مهارت های حرکتی خوب توسعه نیافته ، چگونگی نگهداری ظروف را تحت تأثیر قرار می-دهد. مشکلات درجه بندی بر میزان فشار مورد نیاز برای فعالیتهای مختلفی مانند برش نان در مقابل گوجه فرنگی، رنده کردن لیمو در مقابل پنیر و ... تأثیر می¬گذارد. در تعدیل فشار، هماهنگی حرکات بازو برای مخلوط کردن سالاد و تنظیم حرکات برای کاری مانند پوست کندن سیب، سخت است و وفق دادن یک حرکت می تواند مشکل باشد.

با آموزش مهارت می توان به این چالش ها پرداخت. یک پیشنهاد، انجام دادن یک نمایش فیزیکی در کنار شخص، نه در مقابل آن ها، با استفاده از نقاشی های خطی، و یادآوری های شفاهی یا نشانه هایی در مورد چگونگی انجام دادن وظیفه به صورت عملکردی است. حمایت دست روی دست می¬تواند به حرکت و درجه بندی مسائل کمک کند. انواع مختلفی از ظروف را امتحان کنید چون استفاده از برخی از آنها راحت تر است. حمایت دست روی دست را خیلی زود حذف نکنید زیرا ممکن است باعث عادت های حرکتی نادرست شود. یادتان باشد که دست روی دست به منظور حمایت است و نه برای مجبور کردن شخصی به انجام دادن کاری.

یک نکته ی مهم در مورد اصلاح کردن فرد: وقتی که افراد مبتلا به اتیسم به بلوغ می¬رسند، آن¬ها، اغلب از اشتباه کردن دلسرد می شوند. به جای اینکه بگذارید اشتباه کنند و سپس آن¬ها را اصلاح کنید بهتر است پشتیبانی لازم را فراهم نمایید تا فرد کار را درست انجام دهد. پشتیبانی یک به یک واقعاً می تواند به این زمینه کمک کند.
اگر کودکتان با ابزارهای معمولی شما مشکل دارد ، از ظروف جایگزین که می شناسید استفاده کنید: مثلا به جای رنده چهار طرفه از رنده ی دستی کوچک استفاده کنید.
پیروی از دستورالعمل ها

پردازش اطلاعات برای افراد مبتلا به اتیسم سخت است، پس دستورهای پخت غذا باید به قسمت های قابل کنترل تقسیم شوند:

• ابتدا ظروف و لوازم مورد نیاز را لیست بندی کنید.
• سپس مواد لازم را لیست بندی کنید، نه آن روشی که باید در دستورهای پخت غذا قرار داده شوند (مثلاً به جای اینکه بگوییم خرده شده ، پوست کنده ، برش خورده و غیره ، بگویید یک عدد هویج ، یک عدد سیب و غیره).
• حالا دستورهای پخت غذا را لیست کرده و آنها را به مراحل قابل کنترل تقسیم کنید.

آشپزی و تقسیم غذا روشی عالی برای توسعه مهارت های اجتماعی است.

یادگیری آشپزی مهارتی است که می تواند منجر به استقلال بیشتر و احتمالاً اشتغال در صنعت غذا شود. همچنین می تواند راهی برای ایجاد گروه و ارتباطات خانوادگی باشد.

1401
مرداد
24
دوشنبه 24 مرداد 1401
2022
August
15

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
سوال امنیتی
سوال زیر برای جلوگیری ارسال اسپم می باشد، لطفا به آن پاسخ دهید. با تشکر
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.