روش هایی عالی برای معلم، جهت توضیح نیازهای کودک اتیسم

حمیدرضا عرب

هنگامی که کودکی مبتلا به اتیسم (اوتیسم) وارد مدرسه می شود ممکن است رفتارهایی از او سر بزند که معلم ها این رفتارها را بد تعبیر نمایند.
خوردن غذا با صدای زیاد، مشکلات حسی و ضعیف بودن درس ها ممکن است ناشی از ناتوانی والدین در تربیت درست مطرح شود.
مباحث مطرح شده در زیر ناشی از آشنا نبودن با اختلال طیف اتیسم (اوتیسم) است.
ممکن است کودک برای دستشویی رفتن در مدرسه دچار مشکل باشد و معلم احساس کند که این امر ناشی از این است که در خانه آموزش توالت رفتن به دانش آموز داده نشده است یا آنکه بگوید به دلیل تنبلی والدین آنها به اموزش نپرداخته اند.
ممکن است کودک دیر به رختخواب برود و در کلاس در حال چرت زدن باشد. ممکن است معلم او این اعتقاد را داشته باشد که والدین نظارت زیادی بر روی او ندارند و کودک به دلیل نداشتن نظارت والدین مدت زمان زیادی را به تماشای برنامه می پرداخته است.
یا آنکه دانش آموز در مدرسه دوستان کمی دارد و در زنگ تفریح با کسی بازی نمی کند و معلم معتقد است این مساله به خاطر آن است که دانش آموز مهارت ارتباطی را در خانه توسط والدین نیاموخته است.
یا آنکه کودک کلمات را اشتباه تلفظ می کند و معلم معتقد است که باید آنچه که در خانه می شنود را تکرار نماید.
اگر شما به عنوان یک والد احساس می کنید که این رفتارها توسط معلم فرزند شما اشتباه تفسیر می شود لازم است با انجام راهکار های زیر این شکافی را که ناشی از تفسیر اشتباه است پر نمایید. بنابراین راهکارهای زیر به شما والد عزیز توصیه می شود.
الف) غذا و رژیم غذایی
در مورد تغذیه و رژیم غذایی با معلم فرزندتان صحبت نمایید.
برای آنان کاملا توضیح دهید که کودک شما در خوردن تعدادی از غذاها محدودیت هایی دارد و این مساله در طول روز و ماه ها ماندگار است. از آنان بخواهید که در این امر به شما کمک کنند. اگر کودک شما حساسیت غذایی دارد کاملا برای آنان توضیح دهید که این حساسیت به چه خاطر است.
اگر فرزند شما برای رفتن به توالت دچار مشکل است می توانید از آنها بخواهید که در این امر به شما کمک کنند و راهکارهای مختلفی را جهت رفتن به توالت در مدرسه امتحان نمایید. یا آنکه امکانات برای دسترسی راحت تر به توالت را تسهیل نمایید.
ب) انتخاب فعالیت ها
اگر فرزند شما در انجام دادن قسمت یا تمام فعالیت ها در یک زمینه دچار مشکل است شاید لازم باشد از آنان بخواهید که فرزندتان را محدود نکنند. آموزش دادن یک فعالیت جدید یک عمل بسیار ظریف است که لازم است والد نیز شما را یاری نماید و موانع آموزش را بردارد.
ج) عادات خواب
اگر پرسنل در مورد عادات خواب کودکتان از شما سوال پرسیدند آشکارا بیان کنید که شما به عنوان یک والد آسایش فرزندتان را در نظر می گیرید و به خواب او اهمیت می دهید ولی فرزند شما دارای اختلال خواب است.
اگر کارمندان درباره چیزهایی که باعث نگرانی آنها در مدرسه می شود از شما سوال بپرسند نگران نشوید. اجازه دهید پرسنل مدرسه بدانند که فرزند شما مشکلات یادگیری و اجتماعی دارد که این عامل باعث می شود در خانه نیز این مشکلات دنبال شود و بر توانایی او در خوابیدن و آماده شدن برای خواب تاثیر بگذارد.
د) ارتباطات اجتماعی اندک و سپری کردن زمان های زیادی در مدرسه بدون داشتن همبازی
زمان های زیادی وجود دارد که فرزند شما ترجیح می دهد تنها باشد و با کسی ارتباط اجتماعی نداشته باشد. ممکن است او نیاز داشته باشد به جای آنکه در مدرسه با دوستانش بازی کند یا در فعالیت ها شرکت کند زمان هایی را به صورت تنها سپری نماید. برای معلم فرزندتان توضیح دهید زمان هایی که کودک در مدرسه تنها است باعث می شود به ماندن او در مدرسه کمک شود. به معلم فرزندتان توضیح دهید که اگر فرزندتان در زنگ تفریح دوستی ندارد جای نگرانی نیست زیرا در این مقطع بودن کودک در مدرسه مهم تر از این مساله است و کم کم با بودن در مدرسه مشکلات او نیز حل می شود.
ت) ارتباطات
زمان هایی وجود دارد که فرزند شما به جای آنکه از لغات جدیدی برای توضیح چیزها استفاده نماید از عبارت ها یا لغاتی استفاده می کند که برای او شناخته شده است. این مساله در افراد اتیسم (اوتیسم) دیده می شود که مانع مهمی در ارتباط است. این مساله ممکن است به دلیل ناتوانی آنها در تفکر سریع برای پاسخ دادن به سوالات باشد یا آنکه چیز درستی برای گفتن ندارد و یا اینکه در گفتن حرف ها با ناکامی مواجه می شود. بنابراین این مباحث را برای معلم فرزندتان توضیح دهید.
نگران نباشید که کارمندان درباره چیزهایی که باعث نگرانی آنها در مدرسه می شود از شما سوال بپرسند. اجازه دهید پرسنل مدرسه بدانند که فرزند شما مشکلات یادگیری و اجتماعی دارد و این عامل باعث می شود در خانه نیز این مشکلات دنبال شود و بر توانایی او در خوابیدن و آماده شدن برای خواب تاثیر بگذارد.
ث) در مورد مشکلات رفتاری کودکتان با معلم صحبت نمایید ‍
راهکارهایی برای افزایش موفقیت کودک شما در کلاس درس لازم است این راهکارها را بخوانید و اگر با این مساله مواجه اید به معلم کودکتان اطلاع دهید.
همه ما موافقیم که دوست داریم کودکانمان یاد بگیرند و از آموزش لذت ببرند. به خاطر نیازهای خاصی که کودکان ما دارند ما به معلمان خلاق، یاری دهنده و خردمند نیاز داریم. کودکانی که تشخیص اتیسم (اوتیسم) می گیرند واکنش های مختلفی به محیط شان دارند. گاهی اوقات آنها بیش از حد و گاهی اوقات کمتر از میزان تحریک می شوند. هر کودک با کودک دیگر متفاوت است و هیچ کسی فرزند شما را بهتر از خود شما نمی شناسد. یک برگه کوتاه تهیه نمایید و اطلاعات بسیار ضروری را بر روی آن برگه بنویسید که در موقع نیاز در اختیار معلم خود قرار دهید.
هنگامی که کودک شما کمتر از میزان عادی تحریک می شود ممکن است کارهای زیر را در کلاس برای تحریک بیشتر انجام دهد:
از پنجره به بیرون نگاه کردن
ترک بیش از حد صندلی کلاس
صحبت بیش از حد
انداختن خودکار
بنابراین لازم است برای افزایش توجه و تمرکز بدون به هم ریختن کلاس، تحریکات بیشتری به آنها ارایه دهید
از راهکارهای زیر برای افزایش تحریک می توانید استفاده نمایید
ایجاد شکاف های زمانی در کلاس
انجام فعالیت های حرکتی
این شکاف های حرکتی باید هر 23 دقیقه یک بار رخ دهد و چندین زمان در طول روز و حتی بیشتر تکرار شود
نمونه هایی از این حرکات عبارتند از
عمل کردن مانند یک حیوان مورد علاقه
بازی های حرکتی
مانند یک هواپیما حرکت کردن
انجام قرعه کشی و بازی های حدسی
صحبت کردن در مورد علاقمندی ها
معمولا کودکانی که تشخیص اتیسم می گیرند به بازی ویدیویی و بازی با حیوانات علاقه دارند. به آنها این زمان را بدهید که بعد از کامل کردن تکالیف شان در مورد علاقمندی هايشان صحبت کنند.
پازل خانه
عکس خانه را پرینت بگیرید و به صورت پازل در بیاورید و از کودک بخواهید آنها را کنار هم قرار دهد. هر قسمت که کامل شد یک تکه از پازل را به کودک بدهید یادگیری بسیار جالب است.
ایستادن در کلاس در طول کار
انجام فعالیت هایی به صورت ایستاده به جای نشسته
والدین، افرادی هستند که به نیازهای فرزندشان توجه دارند، آنها را درک می کنند و در مورد این مباحث نگران هستند. بنابراین حضور والدین در کنار معلم برای موفقیت فرزندشان امری حیاتی و ضروری است. این نکته را بدانید که معلمین خوب افرادی اند که به توصیه های والدین گوش می دهند، تعامل خوبی با والدین دارند و این مساله را درک می کنند که نقش کلیدی در موفقیت فرزند دارند.
در نهایت به یاد داشته باشید زمانی که پرسنل مدرسه شما را به عنوان شخصی فعال برای کمک به فرزندش ببینند این احساس به آنها دست می دهد که شما شخصی هستید که به کودک خود توجه کامل و نظارت دارید و بسیاری از تفسیر های اشتباه که ناشی از ناکارآمدی شما قلمداد می نمودند را به کنار می گذارند و این احساس به آنها دست می دهد که فرزند شما تیمی از افراد را اطراف خود دارد که نیازهای او را می فهمند و او را درک می کنند.

منبع
Www.autismparentingmagazine.com
‍ ‍

1399
مهر
14
دوشنبه 14 مهر 1399
2020
October
5

Add new comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.