ده تکنیک برای بهبود مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم(اوتیسم)

مهشید یوسف زاده

این مقاله برای والدین یا درمانگرانی که با کودکان مبتلا به اختلال اتیسم (اوتیسم) کار می کنند می تواند مفید باشد و حتی برای هرکودکی که گاها مشکلات رفتاری داشته قابل استفاده است البته برای اجرای آن باید صبور بود و انتظار نداشته باشید سریع رفتار کودک تغییر کند بلکه تلاش و پی گیری شما نقش مهمی در روند بهبودی کودکتان دارد.
1. اطلاع کودک از برنامه بعدیش
برای نمونه به کودک بگویید بعد از اتمام پازل می رویم مسواک بزنیم یا پنچ دقیقه دیگر کامپیوتر خاموش می شود و زمان نوشتن مشق ها شروع می شود. برای برخی از بچه ها می توان از ساعت زنگ دار استفاده کرد تا مرتب به یاد آورند برای انجام کارشان چقدر زمان باقی مانده است حتی برای کودکانی که مفهوم زمان یا اعداد را بلد نیستند باعث می شود زودتر یاد بگیرند یا می توان از ساعت های شنی استفاده کرد. برای کودکانی با مشکل درک زبان می توان از تابلوهای تصویری استفاده کنیم و تصاویر فعالیت هایشان را به آنها نشان دهیم. برای داشتن تصاویر واقعی می توان از تبلت و برنامه های اندروید یا گوگل استفاده کرد.
2. برنامه ریزی داشته باشید و در انجام برنامه مصر باشید
برای نمونه به کودک بگویید اگر به مدت 5 دقیقه آرام بازی کنی تا من با تلفن صحبت کنم بعد از آن با هم بازی می کنیم و شما حتما بعد از پنج دقیقه مکالمه خود را پایان دهید و با او بازی کنید یا ممکن است به کودک حق انتخاب دهید تا فعالیت مورد علاقه اش را انتخاب کند سپس با فرزند خود بازی کنید. اگر دایما این کار را انجام دهید کودک فعالیت بعدی خود را می داند و بهتر به حرف شما اعتماد می کند. آن گاه شما می توانید کم کم زمان را بیشتر کنید. هم چنین یاد می گیرد چگونه با خودش بازی کند وهنگامی که شما مشغول انجام کاری هستید خیالتان راحت باشد. اگر شما در زمان بندی تعیین شده دقیق نباشید اضطراب کودک بیشتر می شود یا رفتارهای نامناسب نشان می دهد. برای این کودکان بهتر است شرایطی قابل پیش بینی برنامه ریزی کنیم تا برنامه های روزانه را به طور روتین و عادت انجام دهند. یادتان باشد وقتی برنامه های کودک برایش قابل پیش بینی نیست مشکلات رفتاری بیشتری پیدا می کند اگرچه همیشه نمی شود همه ی برنامه ها کامل و دقیق اجرا شود اما سعی کنید حتما برنامه ریزی داشته باشید.
3. کودک را برای انجام درخواست خود ترغیب کنید
برای مثال در سینما کودک با صدای بلند صحبت می کند شما با حالت تشویق و تمجید بگویید چه کار خوبی است. در سینما آهسته صحبت کنیم یا متشکرم که رفتار محترمانه ای داری ... تا کودک در عین حال آموزش هم ببیند.
4. دقیقا برای کودک مشخص کنید از او چه انتظاری دارید
کودک را به فروشگاه برده اید و می دانید که در آن جا اغلب قشقرق به راه می اندازد. پس به او بگویید ما می رویم فقط دفتر و خودکار بخریم بعد پولش را حساب کنیم و سریع به خانه برویم تا شما جایزه خود را بگیرید. سپس سریع به قسمت لوازم التحریر رفته خرید را انجام دهید و بگویید آفرین که قانون را رعایت می کنی و وقتی به خانه رسیدید به او جایزه دهید. جایزه می تواند بازی مورد علاقه اش یا یک کارتون باشد. هنگامی که کودک پاداش گرفت به طور کلامی هم تشویقش کنید و یاد آوری کنید که قانون شما را رعایت کرده، دوباره توضیح دهید و تشویقش کنید.
5. بگذارید انتخاب کند
تمام کودکان مخصوصا کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم (اوتیسم) دوست دارند محیط اطرافشان را خودشان کنترل کنند بنابراین به آن ها حق انتخاب دهید زودتر راضی می شوند البته انتخاب ها نباید خیلی زیاد باشد که نتوانند تصیم بگیرند. مثلا امروز دوست داری لباس قرمز بپوشی یا لباس سبز؟ صبحانه مربا دوست داری یا تخم مرغ؟ ...
6. برنامه های تصویری
برای کوکانی که مشکل گفتار دارند می توان از برنامه های تصویری استفاده کرد تا با دیدن تصاویر برنامه ی روزانه خود را درک کنند.
7. اجازه دهید کودک همراه خودش اسباب بازی داشته باشد
برای مثال کودکی که کلاس بوده و حالا باید کلاسش را ترک کند و به کلاس دیگری برود مانند گفتار درمانی اجازه دهید اسباب بازی مورد علاقه مثل ماشین یا توپ کوچکش را همراه خود داشته باشد تا بهتر بتواند خود را با شرایط وفق دهد.
8. به جای استفاده از کلمه نکن یا نه مشکلات رفتاری کودک را کامل برایش توضیح دهید
برای مثال اگر کودک در فروشگاه می دود به او یادآوری کنید چگونه مودبانه رفتار کند یا اگر لازم است توجه اش را به کار دیگری جلب کنید و روی رفتار اشتباهش تمرکز نکنید، سریع موضوع را تغییر دهید. محیط هایی که باعث تحریک حسی بیش از تحمل کودک می شود مثل جمعیت زیاد را ترک کنید و کودک را به محل آرام تری ببرید.
9. دستورات کوتاه، واضح و قابل فهم باشد
اگر کودک غذای خود را روی میز می ریزد به جای اینکه به او بگویید موقع غذا خوردن مودب باش بگویید غذایت را بخور. دقیقا هر آن چه انتظار می رود انجام دهد را بگویید یا تصویرش را نشانش دهید.
10. از تمام لحظات برای آموزش استفاده کنید و همیشه آرام باشید
اگر کودک اسباب بازی دوستش را به زور گرفته تا بازی کند به او یاد دهید همان لحظه چگونه از دوستش درخواست کند و اسباب بازی را مودبانه بگیرد. هنگام قشقرق های کودک حتما آرام باشید اگرچه در لحظه آرام بودن سخت به نظر می رسد اما سعی کنید واقعا آرام باشید اگر برایتان دشوار است می توانید از دوستان، فامیل یا مشاوران کمک بگیرید. فریاد زدن و تهدید کردن، رفتار کودک را اصلاح نمی کند ممکن است همان لحظه کودک رفتارش را متوقف کند اما در واقع شما مشکل رفتاریش را بیشتر می کنید چون احساس اضطراب، ترس، عصبانیت و شرمندگی پیدا می کند. کودکانی با اختلال اتیسم رفتار خود را انتخاب نمی کنند که شما ناراحت شوید آنها احتیاج به کمک مثبت شما دارند تا احساساتشان را درک کنید پس حتما آرام باشید.

منبع:
10 Behavior Strategies for Children on the Autism Spectrum. Posted on January 27, 2014 by Rachel Wise .

1398
دی
17
سه‌شنبه 17 دي 1398
2020
January
7

Add new comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.