مرکز آوزش و توانبخشی کودکان اوتیسم,مغز،تحقیق،,,,,,iranautism.ir,autism iran,autism,iran autism,اصفهان اتیسم,اصفهان اوتیسم,توانبخشی کودکان اتیسم,توانبخشی کودکان اوتیسم,اولین مرکز توانبخشی,در خودماندگی,پیش ،آموزش،فعالی,پزشکی,روانشناسی,رایگان,شکن,اخبار,جدید,مرکز,آمار,تحقیق,مرکز آموزش و توانبخشی کودکان اتیسم,اوتیسم,اتیسم,کودکان اوتیسم,کودکان اتیسم,اوتیسم ایران,اتیسم ایران,ایران اوتیسم,ایارم اتیسم,خیریه,بیمارستان,متخصص,راهنمایی,دانلود,کتاب,بازی,اوتیسم اصفهان,اتیسم اصفهان,انجمن اوتیسم,انجمن اتیسم,بیماری,درمان,راهکار,تازه ها,اختلال,فیلم,لینک ها مفید,اختلال مغزي ,اتیسم,مغز,مشخصات زبانی اتیسم,اُتيستيك,اتیستیک,اُتيسم,ایران
ایران اوتیسم

درمان گر و کودک اوتیستیک

تقدیم به آنان که چون شمع سوختند تا محفل زندگی دیگران پرتویی از نور بگیرد، آنانکه خود راوقف بچه های آسمان کردند 

همه روز روزه بودن همه شب نماز کردن
همه سال حج نمودن سفر حجاز کردن 
ز مدینه تا به کعبه سر و پا برهنه رفتن 
ز دو لب برای لبیک به وظیفه باز کردن 
به مساجد معابد         همه اعتکاف جستن 
ز ملاهی مناهی         همه احتراز کردن 
شب جمعه ها نخفتن به خدای راز گفتن 
ز وجود بی نیازش طلب نیاز کردن 
به خدا که هیچ کس را ثمر آن قدر نباشد که به روی نا امیدی در بسته باز کردن 

مقدمه

کار با یک کودک اوتیستیک کاری بسیار سخت و طاقت فرسا است و نیازمند آن است که مربی و درمان گر مسایلی را رعایت کنند تا نقش اساسی در بهبود عملکرد کودک داشته باشد؛ در این مقاله چند راه کار اساسی به مربیان، درمان گران و والدین که خود به آموزش کودکان اوتیستیک پرداخته اند توصیه می شود، این راه کارها از تجربیات شخصی بنده حقیر به دست آمده است و معتقدم همان طور که یک کودک اوتیستیک به دلیل این اختلال پیچیده نیاز به آموزش های طولانی دارد درمان گران و مربیان ما نیز نیازمند اصول آموزشی و اخلاقی اند. در هنگام کار با این کودکان این اصول را باید رعایت کرد.  

به خودتان اجازه دهيد تا آنها را دوست داشته باشيد  
دوست داشتن یک کودک مبتلا به اوتیسم يکي از مهم‌ترين جنبه‌هاي کار کردن با آن ها است که البته در مورد آن خيلي کم بحث شده است. کار کردن با یک کودک مبتلا به اوتیسم، نياز به صبر زياد و آرامش داردو این در صورتی محقق می شود که ابتدا از بودن در کنار کودک لذت ببرید.
 
من معتقدم که دوست داشتن فاکتوري است که مي‌تواند به طور مثبت روي پيش آگاهي کودک تاثير گذارد. از آن جایی که کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم به سختی پیشرفت می کنند و هر درمانگری دوست دارد که نتیجه تلاش خود را ببیند اما به دلیل نقایص مغزی این امر برای خیلی از کودکان به راحتی به دست نمی آید و ممکن است باعث شود که درمانگر دچار فرسودگی و ناامیدی شود پس باید به دنبال یک منبع تغذیه کننده باشد و آن این است که مربی از بودن در کنار کودک با وجود پیشرفت کم او لذت ببرد زیرا اورا دوست دارد مانند مادر یا پدری که با وجود اشتباهات زیاد فرزندشان باز هم کودک خود را دوست دارند پس اگر دیدید که کودک مبتلا به اوتیسم را برای درمان نزد شما آوردند و شما نتوانستید رابطه عاطفی خوبی با او برقرار کنید،با یک معذرت کوچک کودک را به درمانگردیگری ارجاع دهید.

مراقب خستگي مفرط باشيد 
پيشرفت براي کودکان اختلال طيف اوتیسم، آهسته بوده و ممکن است شما را گاهي اوقات خسته کند. هم چنين، اگر يک معلم يا درمان گر هستيد و در خانه با کودک کار مي‌کنيد، ممکن است خیلی احساس خستگی کنيد.
 
آگاه باشيد که يک شخص ناتوان مي‌تواند به شما احساس ناراحتي، افسردگي يا حتي بي‌فايده بودن بدهد. مراقب احساس خستگي خود باشيد و چيزي را که نياز است، براي کاهش خستگی و کاهش فرسودگیشغلی انجام دهيد. اگر شما يا کودکتان بعد از کار کردن روي مهارت‌ها نيازبه استراحت داريد، استراحت کنيد.
آخرين چيزي که بايد در حين انجام کار مراقب آن باشيد اين است که براي کودک استرس‌زا و سمي نشويد. پس تا هنوز سمی واسترس زا نشده اید رفتن به یک مسافرت به شما پیشنهاد می شود و من به عنوان درمانگر کویر را ترجیح می دهم.

به زبان آوردن احساسات خود حتی اگر کودک بسیاری از آن ها را درک نکند 
هنگام کار کردن با يک کودک مبتلا به اوتيسم، این احساس را دارم که بیان احساسات مثبت و منفی راه درماني است. يک کودک مبتلا به اوتیسم برخلاف آنچه اکثر درمانگران فکر می کنند بسیاری ازحرف های ما را درک می کنند. براي مثال ممکن است بگويم: «من از تو مي‌خواهم که اين کار را براي من انجام‌دهي تا من از اینکه تو دختر خوبی بودی احساس لذت کنم» يا «کاری انجام دادي که مرا خوشحال کرد زيرا این نشان از پیشرفت تو دارد».
 
لفظي و شفاهي کردن روند افکارتان، ابزار آموزشي خوبي مي‌باشد. پس بعضی اوقات با کودک خود احساسات خود را بیان کنید این هم باعث تخلیه هیجانی شما و هم باعث شکل گیری ارتباط می شود.

در درمان و برنامه آموزشی تنها بر روی کودک تمرکز کنید 
اغلب برای من این تجربه پیش آمده است که بعضی اوقات خانواده ی کودک مبتلا به اوتیسم، تحت تاثیر احساسات خود پیشرفت هایی را از کودک بیان می کنند که هیچ ملاک عینی  ندارد و درمانگر را به این اشتباه می اندازد که آموزش های پیچیده تری را برای کودک قرار دهد و این امر باعث می شود که کودک مبتلا به اوتیسم دچار درماندگی کامل شود و آموزش های پیچیده را فرا نگیرد پس اگر با این اظهارات مواجه شدید اول این اظهارات را ارزیابی کنید و در مرحله بعد متناسب با درست بودن ویا غلط بودن اظهارات تصمیم گیری کنید. 

خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج 
شنیده اید که می گویند اگر شروع خوبی داشتی پایان خوبی هم داری این سخن در مورد کار با این بچه های آسمانی هم صادق است پس هنگامی که یک کودک اوتیستیک را برای آموزش نزد شما آوردند شروع خوبی داشته باشید تا پایان خوبی هم داشته باشید. گاهی اوقات با این مساله مواجه شده ام که درمانگران در طی کردن واحد های آموزشی برای کودک مبتلا به اوتیسم عجله می کنند در حالی که برنامه های آموزشی قبلی استحکام کامل پیدا نکرده اند، برنامه آموزشی جدید را جایگزین برنامه قبلی می کنند و این تصور غلط را هم برای خود و هم برای والد کودک ایجاد می کنند که پیشرفت بچه بسیار سریع است. پس درمانگر و مربی عزیز مانند یک مهندس معمار سعی کن روند پیشرفت کودک را منطقی ارزیابی کنی نه تحت تاثیر احساسات خود.

با تماس‌هاي نزديک راحت باشيد 
اگر قبلا با یک کودک مبتلا به اوتیسم کارنکرده ايد، ممکن است با اين حالت که آنها چه قدر تماس فيزيکي را طلب مي‌کنند يا از آن پرهيز مي‌کنند، شگفت زده شويد. حتي در مورد يک کودک، حس‌هاي مختلفي ممکن است در حد خيلي زياد يا خيلي کم باشد.
 
کودکان فاقد اين احساس هستند که چه قدر رفتار آنها ممکن است براي افراد ديگر ايجاد احساس ناراحتي کند.آنان نيازمند آموزش و يادگيري معني محدوده شخصي هستند. هم چنين، ممکن است نياز باشد تا براي دستشويي رفتن کودک يا نگه داشتن يک کودک که عمل تهاجمي و پرخاشگرانه دارد، کمک کنيد. کودکاني هستند که از سر و گردن درمانگر بالا مي‌روند، دست در جیب درمانگر می کنند و یا با سر به شکم درمانگرحمله مي‌کنند، خود را به آرنج درمانگر مي‌چسباندند، جوراب‌هاي درمانگر را لمس مي‌کنند و یا درمانگر را بو مي‌کنند و همه اين‌ها نشان دهنده بيماري آنهاست. اگر تصميم گرفتيد که با این کودکان کار کنید پس يک پيش بند بپوشيد و خود را براي تماس‌هاي مناسب و غير مناسب آماده کنيد.

خلاق باشید
شنیده اید می گویند روان شناسی بیشتر از این که علم باشد هنراست، در مورد کار با این کودکان بخشی از پیشرفت درمان گر و مربی بستگی به علم و درمان او دارد و بخشی هم بستگی به هنر او. در کار با این کودکان درمان گر و مربی باید انسان شاد و با روحیه ای باشد و گاهی اوقات در جهت درمان نقش یک کودک را بازی کند، کودک درون خود را فعال نگه دارد، سعی کند که در روند درمان خلاق باشد و تنها در آموزش یک مفهوم به اصول آموزشی قبلی اکتفا  نکند. کودکی جوراب پوشیدن را به هر طریقی که آموزش دادم یاد نگرفت تا این که تصمیم گرقتم که ابتدا داخل و خارج کردن پا در کیسه پلاستیک را به او یاد بدهم.

برقراری یک رابطه مقتدرانه بین کودک و درمان گر 
شنیده اید می گویند اشخاص از افرادی که دوستشان دارند چیزهای زیادی یاد میگیرند و برعکس زمانی که از کسی خوشمان نمی آید سعی میکنیم فقط آنها را تحمل کنیم و چیزهای زیادی از آنها یاد نمی گیریم بچه های اوتیسم نیازبه مربی دارند که دوستشان داشته باشد و همینطور که باید این حق را به مربی داد که با کودکی کار کند که از بودن در کنار او لذت ببرد، این حق را باید به کودک هم داد که از بودن در کنار مربی خود لذت ببرد من در طول سالیان کار با کودکان اوتیسم متوجه این نکته شده ام کودکی که در کنار مربی خود پیشرفت خوبی داشته است با تغییر مربی عملکردش کاهش پیدا کرده است حتی اگر مربی بعدی از لحاظ کاری بهتر از مربی قبلی باشد پس مربی گرامی، یک رابطه مقتدرانه و نه سهل و نه سخت گیرانه با کودک خود برقرار کنید. 

برای خود و کودکی که آموزش  میدهید جشن بگیرید 
در این جشن یک شیرینی خامه ای میچسبد البته این جشن باید موقعی گرفته شود که کودک درآموزش پیشرفت هایی نشان داده و هم پدر و هم مادر این پیشرفت ها را دیده باشند تا با برگزاری این جشن خستگی از تن همه در برود. من که همیشه دنبال این بهانه هستم که جشن بگیرم شما چطور؟

بر خود کنترل داشته باشید 
گاهی اوقات کودک رفتارهای ناسازگارانه ای نشان می دهد که این گمان در ذهن مربی پیش می آید که کودک قصد اذیت کردن را دارد وحتی حرفه ای ترین درمانگران و مربیان را از کوره در می آورد و باعث  عکس العمل هایی از جانب درمانگران و مربیان می شود که نه تنها کاربرد درمانی ندارد بلکه در ارتباط بین درمانگر و کودک اختلال ایجاد می کند پس قبل از هرچیز به جای آنکه تصمیمات فوری در مقابل این رفتارها بگیرید این رفتارها را ارزیابی کنید و متناسب با رفتارها در جهت خاموش کردن آنها تصمیم بگیرید.

در آموزش، خود را از همه چیز بی نیاز دانستن اوج شکست است 
این اختلال، اختلال پیچیده ای است و تنها بر اساس علوم گذشته به دنبال درمان بودن، نتیجه ای جز شکست ندارد، باید به دنبال اطلاعات جدید بود و پژوهش های کنونی مطالعه شود.نباید منتظر باشیم که این مطالعات به صورت آماده در اختیار ما قرار گیرد تا از آن استفاده کنیم بلکه باید خودمان هر روز به قول معروف به روز باشیم حتی اگر در این راه سختی هایی را متحمل می شویم. 

خود را برای سختی های آموزش با این کودکان آماده کنید
دوستی داشتم که همیشه می گفت باید کودکی با عملکرد بالا را آموزش دهد تا از کار آموزشی خود نتیجه بگیرد و بتواند از آموزش با این کودکان لذت ببرد اما من معتقدم این امر هیچ گاه محقق نمی شود زیرا آسانی در این کار وجود ندارد و همه این کودکان در زمینه های خاصی مشکل دارند که آموزش و ازبین بردن آن ها صبر زیادی می خواهد پس دوست عزیز و درمان گر گرامی به دنبال صبر ایوب باش نه کودکی با عملکرد بالا. 

حواست به روز ها باشد 
 اگر یک روز صبح از خواب بیدار شدید ودیدید دیگر تمایلی به کار کردن با کودک آموزش دیده خود ندارید اعتنا مکن و به سر کار خودت برو اگرروز بعد هم این تمایل را داشتی باز هم اعتنا مکن اما اگر روز سوم نیز این تمایل را داشتی اعتنا کن و کودک خود را به درمانگر جدیدی ارجاع بده تا عدم انگیزه تو مربی گرامی، به ضرر آن کودک تمام نشود و همیشه این نکته را لحاظ کن که همیشه به اندازه کافی درمانگر وجود دارد اما چیزی که همیشه کم است تمایل و انگیزه است.

هیچ گاه خودت را بابت عدم پیشرفت کودک اوتیسم مقصر ندان 
درمانگرانی هستند که انتظار خیلی زیاد از حد از خود دارند و این تصور را در ذهن خود دارند که کندی پیشرفت کودک به دلیل آموزش نادرست آنها می باشد در حالی که این اختلال  بسیار پیچیده و درمان و پیشرفت این کودکان به کندی صورت می گیرد پس اول از همه سعی کنید تمام تلاش خود را در جهت بهبودی این کودکان لحاظ کنید و با متخصصان دیگر نیز در جهت بهبودی کودک مشورت کنید و نتیجه کار را در اختیار آن کسی قرار دهید که بر همه چیز تواناست و خودت را بابت عدم پیشرفت کودک سرزنش مکن.
 
روان شناس خوبی هم برای والدین بچه های آسمان باشید  
در طی تجربه کاری با این کودکان همیشه متوجه این موضوع شده ام بخشی از کار من آموزش و درمان این کودکان بوده و بخشی از آن صرف مشاوره با والدین گرامی این کودکان شده است. این مادران و پدران آسمانی بابت اختلال فرزند عزیزشان رنج های زیادی متحمل شده اند و برخی از آنان حتی دچار افسردگی هایی می باشند که نیازمند آن هستند که کسی به حرفهای آنان گوش دهد و با کسی درد دل کنند.هیچ گاه هیچ والدی را بابت عدم پیشرفت فرزندش نا امید مکن و اگر انتقاداتی از شما داشتند که به حق نبود یا پیشنهاداتی برای پیشرفت فرزندشان ارایه می دادند، ابتدا آن ها را ارزیابی کنید و سپس در صورت درست بودن بپذیرید و اگر غلط بود آنها را کنار بگذارید و دلایل آنرا برای والد توضیح دهید راستی همیشه من کتابهای روان شناسی که خودم می خوانم را به این والدین گرامی توصیه میکنم و به آنها این نکته را گوشزد می کنم که این کودکان نیاز به پدران و مادران شادی دارند پس اگر می خواهید کودکتان پیشرفت داشته باشند اول از همه شاد و با روحیه باشید.
 
با همکاران خود در زمینه درمان این بچه های آسمانی جلسات آموزشی برگزار کنید 
حتما داخل بسیاری از کتابها مطالعه کرده اید که هر انسانی منحصر به فرد است و آگاهی ها و درمانهایی که شما در زمینه بهبودی این کودکان دارید با همکاران دیگربه یک اندازه نیست زیرا تجربیات و مطالعاتی که در زمینه درمان این کودکان داشته اید شاید همکارتان نداشته است، پس باید از تجربیات و مطالعات همدیگر استفاده کنیم و راهکار این است که جلسات آموزشی برگزار شود و هر درمانگر به صورت آزاد تجربیات خود ومطالعات خود را در زمینه درمان این کودکان در اختیار دیگران قرار دهد.

ما علاوه بر درمانگر بچه آسمانی سفیران آشنایی دیگران با این اختلال نیز هستیم 
همیشه به این موضوع فکر می کنم که آیا آشنایی دیگران با این اختلال برای این کودکان و خانواده های آنانفایده ای دارد. به این نتیجه رسیده ام که همانند سایر اختلالات این کودکان افرادی می باشند با نیازهای خاص و آشنایی دیگران با این اختلال باعث می شود که به نیازهای آنان توجه شود و هنگامی که آنان در مدرسه یا جایی دیگر در رفت و آمد باشند به آنان مانند انسان هایی که گویا از کرهای دیگر آمده اند نگریسته نشود پس درمانگر و مربی گرامی شما علاوه بر آنکه نقش آموزشگر را دارید نقش یک سفیر که قرار است دیگران را با این اختلال آشنا کند را هم دارید. من همیشه تمام تلاش خود را می کنم تا تصویری کامل از این اختلال را برای دوستانم به نمایش بگذارمتا آشنایی با این اختلال بیشتر شود.

پژوهشگر نیز باشید 
این تصور غلط را از خود دور کنید که ایجاد درمانهای جدید و یا راهکارهای درمانی جدید که برای این کودکان فایده داشته باشد بر عهده پژو هشگران است و وظیفه شما تنها آموزش به این کودکان است. من معتقدم بزرگترین آزمایشگاه برای کشف اثر بخشی متدهای درمانی یا راهکارهای درمانی مراکز اوتیسم هستند. علاوه بر امر آموزش از این مراکز به عنوان مکانهایی جهت ارزیابی درمانها و راهکارهای درمانی استفاده کرد وپیشرفت علم در گرو تلاش همگان است نه فرد خاصی.

لطفا در هنگام کار با این کودکان چرت نزنید (خواب خوبی داشته باشید)
  بر خلاف سایر کارهای دیگر که شاید بعد از مدتی که با اصول کاری آن آشنا شدید نیاز به تمرکز و هوشیاری چندانی ندارد و آن کار را به صورت خودکار انجام می دهید کار با این کودکان نیازمند آن است که مربی و درمان گر با روحیه بالا و انرژی زیادی با این کودکان کار کنند و کسل بودن و خستگی درمان گر و مربی باعث می شود که دوران حساس آموزش این کودکان به دلیل خستگی بیش از حد درمان گر از بین برود.
 
دورانی که هیچ گاه قابل برگشت نیست پس مربی و درمان گر گرامی همیشه وقت کافی برای خواب خود اختصاص دهید حتی اگر لازم باشد فیلم مورد علاقه خود را نبینید حتی اگر از بیرون رفتن با دوستان محروم شوید. البته من یک پیشنهاد دیگر دارم و آن این که نه خود را از فیلم مورد علاقه خود محروم نمایید و نه از بیرون رفتن با دوستان محروم کنید بلکه مدیریت زمان داشته باشید. بله درست است مدیریت زمان باعث می شود که شما از همه برنامه های زندگی کمال استفاده را بنمایید و در امر درمان نیز موفق باشید.

اگر می خواهی در تمام زندگی خود احساس خوشبختی کنی به کار خود عشق بورز  
روزی در داخل کلینیک مشغول کار بودم پدر یکی از این بچه های آسمان صحبتی کرد که مرا به وجد آورد و من را بیش از پیش به کار خود علاقمند کرد. حتما می پرسید آن صحبت چه بوده است. عجله نکنید بیان می کنم آن پدر گرامی به من گفت که کار شما بیش از آن که علم بخواهد عشق می خواهد. بله درست گفت عشق می خواهد اگر در این کار عشق نباشد خیلی زود خسته می شویم و دچار فرسودگی شغلی می شویم.
 
پس درمان گر گرامی اگر می بینی به این کار علاقه ای نداری و این کار باعث شده است که از لحاظ روحی دچار فرسودگی شوی تصمیم آخر را بگیر به سراغ کار دیگری برو که به آن علاقمند هستی تا هم از کار خود لذت ببری و هم آن کودک به دلیل آن که به کار خود علاقه نداری از فرصت آموزش محروم نشود. 

بارون بیاد برف بزنه، از آسمان سنگ بباره، سیل بیاد طوفان بشه، زمانه تیر و تار بشه، هر جا باشی بدون که پیدات می کنم این دل عاشق و فدای چشمات می کنم 
بله درست است  این کودکان نباید از دست ما در امان باشند باید هر ثانیه را برای کار با این کودکان قدر بدانیم و از این که آن ها را در کنار خود داریم احساس لذت کنیم، خدا را شاکر باشیم که آموزگار بچه های آسمان شده ایم. 

لطفا حسود باشید  البته در کار خیر 
یکی از موضوعاتی که فکر مرا بسیار به خود حساس نموده است آن است که درمان گران و مربیان بدون هیچ ملاک و مبنایی از یکدیگر انتقاداتی روا می دارند که هیچ مبنای منطقی ندارد و یا آن که یک درمان گر سعی می کند چهره علمی درمان گر دیگری را مخدوش نماید تنها به این دلیل که بتواند بر آن درمان گر پیشه گیرد.
 
درمان گران و مربیان عزیز این بچه ها، بچه های آسمانی اند نه کالای تجاری. همیشه این نکته را لحاظ کنید که اگر درمان گری راه کاری را در جهت بهبودی این کودکان ارایه نمود ابتدا آن راه کار را ارزیابی کنیم  و سپس در صورت مناسب بودن آن در کنار سایر راه کارها استفاده کنیم و با همکاری همدیگر به این بچه های آسمانی خدمت کنیم. این نکته را همیشه مدنظر قرار دهیم که در کار خدایی صفات بدی چون حسادت نقشی ندارد. 

نقاط مثبت و مزایای کار خود را ببینید 
این بخش را خالی می گذارم تا مربی گرامی خودت بنشینی و تفکر کنی اگر قادر بودی که مزایای کار خود را نگارش کنی بدان که کار متناسب  با علاقه خود پیدا کرده ای و اگر در پیدا کردن مزایای شغل خود ناتوان ماندی بدان که شغلی مناسب علاقه خود پیدا نکرده ای و باید به سراغ کار دیگری بروی
......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
مربی عزیز بنشین و شروع به نگارش کن البته می دانم شاکی می شوی که جای کمی لحاظ کرده ام اما به بزرگی خودت ببخش و ریزتر بنویس.  
 
شاید لازم باشد به دنبال فرصتی برای تفکر در کار خود باشیم اینکه از کجا آمده ایم ،برای چه آمدهایم و به کجا می رویم. 
 
کار با این نوگلان آسمانی حسن و مزایای زیادی دارد، انسان را به خدا نزدیک می کند و سرود هستی را در گوش هر انسانی زمزمه می کند. این نوگلان آسمانی امانت هایی هستند در دستان ما آن ها را قدر بدانید و از بودن درکنار آنان لذت ببرید. آنان با بودنشان تنها با بودنشان به ما چیزهایی را گوشزد می کنند که شاید کمتر انسانی قادر به درک آن ها باشد. گاهی در خلوتی به تفکر بپردازید، قصد او که این امانت ها را در اختیار ما قرار داده است و به ما این سعادت را داده که در کنار آن ها باشیم چه بوده است. 
 

 

طراحی و اجرا توسط تیم طراحی دیبا