کتـاب تکنیـک های رفـتــاری بخش هفتم

تکنيک های آموزشی – رفتاری برای کودکان در خودمانده

  ترجمه قسمت هايی از کتاب The Me Book نوشته پروفسور Lovaas

«بخش هفتم»

نقاشي کشيدن:

گام اول: ترسيم، با استفاده از يک مداد، يک خط افقي را بر روي تکه اي کاغذ بکشيد، يک مداد رنگي به بچه بدهيد و او را وادار کنيد تا خط مستقيمي بر روي خطي که شما ترسيم کرده ايد بکشد. بگوييد:

((اين کار را بکن)) و در واقع، دست او را گرفته و با مداد رنگي که در دست دارد، خطي را بر روي خط سياه خود بکشيد. بعد از اين که اين ترسيم را انجام داديد، به خاطر کارکردن خوب با((نقاشي خوب کشيدن))او را تشويق کنيد. اين روش را تکرار نماييد، در حالي که به تدريج راهنمايي تان را کاهش مي دهيد.

ممکن است دريابيد که بچه به نقاشي نگاه نمي کند و در حال توجه کردن به چيز ديگري مي باشد. واضح است که او بايد آن چيزي را نگاه کند که قصد دارد انجام دهد و شما مجبور خواهيد شد تا توجه او را به کاغذ، خط کشيده شده بر روي آن و مداد رنگي جلب نماييد. همانند تمام کارهاي ديگر که آموزش داده ايد، به بچه کمک کنيد تا به کار خود توجه نمايد. بدين صورت که به خاطر انجام کار يا نقاشي درست، او را تشويق کرده و به خاطر کار نادرست، او را توبيخ نماييد. در هنگامي که بچه بتواند خط افقي شما را بدون هر گونه راهنمايي به طور درست ترسيم کند، خط افقي ديگري را بکشيد و از بچه بخواهيد تا بر روي دو خط قبلي، آن را ترسيم نمايد. بعد از فراگرفتن اين کار، ترسيم يک خط عمود بر روي آن نياز است. اگر چه بچه ممکن است قادر باشد تا خطوط افقي را ترسيم کند. خطوط عمودي يک تجربه جديد است و به راهنمايي نياز دارد. در موقعي که بچه بتواند خطوط افقي را از عمودي تشخيص دهد و آن ها را در برابر يکديگر بکشد. او را وادار کنيد تا خطوط عمودي را به صورت دوتايي ترسيم نمايد و سپس خطوط متقاطع را بکشد. به بچه ياد داده مي شود تا شکل هايي مثل مثلث، مربع و دايره را ترسيم کند و در نهايت قادر مي گردد تا تصوير جعبه ها را بکشد. به خاطر عدم پاسخ درست يا عدم توجه به مواد موجود در جلويش او را توبيخ نماييد. همچنين قبل از توسعه دادن يک رفتار پيچيده تر، يعني خارج شدن از مرحله ترسيم يک خط عمودي و وارد شدن به مرحله ترسيم دو خط عمودي در کنار هم، مطمئن شويد که بچه کار قبلي را به خوبي ياد گرفته و در آن مهارت يافته است و مي تواند بدون هر گونه راهنمايي خطوط شما را ترسيم کند.

گام دوم: کپي کردن:

به جاي وادار کردن بچه مبني بر اين که خطي را بر خطوط شما بکشد به او ياد دهيد تا خطوط کشيده شده توسط شما را تقليد يا کپي برداري کند. يعني بچه بايد خطوطش را در کنار، زير يا در بالاي خطوط شما ترسيم نمايد. همانند مرحله يا گام اول موضوع مورد نظر را در مراحل خيلي اندک انجام دهيد. در حالي که اين کار را با کشيدن خطوط افقي به صورت يکي آغاز کرده، وارد مرحله ترسيم خطوط افقي به صورت دوتايي مي شويد سپس خطوط عمودي يکي، خطوط عمودي دوتايي، خطوطي که هم ديگر را قطع مي کند، مثلث، مربع و در نهايت تصاوير اشياء را به کار مي بريد.

گام سوم: کپي کردن در حد پيشرفته:

با به کار بردن مهارت هاي ياد داده شده در دو مرحله اول به بچه ياد داده مي شود تا نقاشي­هاي شما بر مبناي اشکال هندسي گوناگون را تقليد کند و پيشرفت کرده و نقاشي کردن حيوانات و گياهان کوچک مثل سگ ها، گربه­ها و گل ها را آغاز مي کند و در نهايت موضوعات بزرگ تر و پيچيده تر مثل تصاوير انسان ها، خانه ها و قطارها را ترسيم مي نمايد. در اين مرحله، بچه را وادار کنيد تا از کاربرد رنگ نظير شما تقليد نمايد. به عنوان مثال يک گل را ترسيم کنيد و از رنگ هاي قرمز، زرد، سبز و نارنجي استفاده نماييد و بچه را وادار کنيد تا به طور درست استفاده از اين مداد رنگي ها را از شما تقليد کند.

ام چهارم: نقاشي ابتکاري:

نقاشي کردن ابتکاري کاملاً پيچيده است و مجبور هستيد از آن صرف نظر نماييد. زماني که بچه، اجزاي ضروري در بردارنده نقاشي تقليدي را ياد گرفته است، رفتار مورد نظر تغيير مي يابد. بدين صورت که از مرحله تقليد از نقاشي شما فراتر رفته، وارد مرحله تقليد شفاهي مي شود، يعني چنين در خواستي را از او مي کنيد. ((يک نقاشي بکش)) در ابتدا، بچه نيازمند راهنمايي شما است. به صورتي که دست او را گرفته و در کشيدن نقاشي کمک مي کنيد. به آهستگي اين راهنمايي فيزيکي را کاهش دهيد. به طوري که وقتي از بچه در خواست مي شود تا يک نقاشي بکشد بدون کمک و راهنمايي قادر به اين کار باشد.

1396
آذر
13
دوشنبه 13 آذر 1396
2017
December
4

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
سوال امنیتی
سوال زیر برای جلوگیری ارسال اسپم می باشد، لطفا به آن پاسخ دهید. با تشکر
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.