گلخانه (باغبانی درمانی)

شهراد ارجمند
باغبانی درمانی یکی از درمان های مفید و موثر جهت مداخله ی مکمل در بسیاری از بیماری ها از جمله افسردگی، حقارت، بیش فعالی، مداخله ی مفید برای سالمندان، برخی اختلالات شخصیتی، اتیسم و ... است.
اولین بار این روش توسط فردریک فروبل، در مهد کودکی که با هدف استقلال و توانمندی کودکان بنا نهاده بود انجام شد.
نتایج درخشان پیشرفت چشمگیر کودکان موجب شد تا این روش به موقعیت های دیگر تعمیم یابد.
در اختلال اتیسم (اوتیسم) به طور معمول با ویژگی هایی همچون: در خود ماندگی، ارتباط اجتماعی محدود، پرخاشگری و مشکلات رفتاری، مشکلات مرتبط با حواس و یکپارچگی حسی، مشکلات مرتبط به عدم توجه و تمرکز و عدم استقلال رو به رو هستیم.
از این رو که فعالیت باغبانی نیازمند تمامی مهارت هایی است که مشکلات فوق را پوشش می دهد، این مداخله برای کودکان دارای اتیسم (اوتیسم) جایگاه ویژه ای دارد.
فضای زیبا و آرامش بخش، غالب بودن رنگ سبز و بوهای معطر گیاهان تاثیر به سزایی در آرامش بخشی و کاهش اضطراب و پرخاشگری در این کودکان دارد.
رنگ های مختلف گل ها و گیاهان به تحریک دیداری در کودکان اتیسم (اوتیسم) کمک می کند. تاثیر موسیقی های کلاسیک و آرامش بخش در کاهش اضطراب و تنش و پرخاشگری کودکان اتیسم (اوتیسم) و در روند رشد گیاهان به اثبات رسیده است.
لذا این آواهای آرامش بخش علاوه بر تحریک شنوایی، به یکپارچگی حسی به عنوان محرک شنوایی در محیط چند حسی گلخانه منجر می شود.
بهترین تحریک لامسه برای کودکان استفاده از طبیعت و لمس مستقیم آن است. نوازش برگ های گیاهان، کار با گل تمیز گلخانه و خاک، لمس سطوح برجسته در کاکتوس هایی که تیغ خطرناک ندارند، درک لطافت گل ها از طریق لامسه، آب دادن به گیاهان و ... به طور طبیعی لامسه را تحریک می کنند.
خوردن نوشیدنی های گیاهی (عرقیجات، میوه و سبزیجات) حین باغبانی به آگاهی کودکان از نتیجه ی کار و آشنایی به فواید گیاهان منجر می شود و هم زمان حس چشایی کودک را تحریک می کند.
جدا کردن دانه، قرار دادن آن در جای مناسب خاک، هم زدن خاک به تقویت انگشتان، توجه و تمرکز و مهارت حرکتی ریز (ظریف) کمک می کند.
حمل خاک با بیلچه، آب دادن به گیاهان با آب پاش، چینش و جابه جایی گلدان ها برای حرکات درشت مفید است.
بهتر است از گیاهانی که کوچک هستند و رشد سریع تری نسبت به سایر گیاهان دارند در آموزش های اولیه برای کودکان اتیسم (اوتیسم) در گلخانه استفاده شود.
زیرا در این روش بچه ها به علت و معلول پی می برند و رشد گیاه به عنوان پیامد مثبت این روند را تقویت می کند.

وجود آب نما در گلخانه
صدای برخورد آب و حرکت آب در آب نما علاوه بر آرامش بخشی کودکان، تقویت شنوایی مناسب و طبیعی را ارائه می دهد. حرکت آب با جذابیت ایجاد شده برای کودک به تعقیب چشمی این کودکان کمک می کند.
در نهایت کودکان با دیدن حاصل کار خود احساس ارزشمندی و مفید بودن می کنند و عزت نفس آنها افزایش می یابد.
در نهایت باغبانی می تواند به عنوان یک حرفه به استقلال و اتکا به خود در افراد مبتلا به اتیسم (اوتیسم) منجر شود.

1399
تیر
28
شنبه 28 تير 1399
2020
July
18

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
سوال امنیتی
سوال زیر برای جلوگیری ارسال اسپم می باشد، لطفا به آن پاسخ دهید. با تشکر
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.