چگونه تعطیلات خوبی را برای کودک مان به ارمغان بیاوریم

حمیدرضا عرب
در حالی که والدین و کودکان با فرا رسیدن تعطیلات مدرسه بسیار هیجان زده اند دلایل بسیار روشنی وجود دارد که چرا والدین کودکان مبتلا به اتیسم اغلب احساس وحشت و درماندگی می کنند. با فرا رسیدن تعطیلات این روزها می تواند هم برای بچه ها و هم والدین آنها دشوار باشد.
در این مقاله سعی داریم به برخی از راهکارها برای موفقیت و آرامش در تعطیلات اشاره نماییم که می تواند موفقیت هایی را برای ما در طول تعطیلات به ارمغان آورد. والدین باید به موارد زیر توجه داشته باشند تا بتوانند به کودک خود کمک کنند.
در طول تعطیلات، ارتباطات خانوادگی گسترده می شود و با وجود آنکه باعث ایجاد سرگرمی می شود اما می تواند برای بسیاری از خانواده ها استرس آور باشد بخصوص برای کودکانی که نسبت به تغییرات در روال زندگی خود حساسند. نمایش تصاویری از افراد که فرزند شما قرار است آنها را ببیند و همچنین تصاویری از خانه هایی که با فرزندتان قرار است به آن جا بروید را در برنامه ی او قرار دهید.
دیوانگی غذا
در طول تعطیلات، غذاهایی مانند شکلات، کلوچه و سایر غذاها موجود می باشد. محدود کردن فرزندتان در دسترسی به همه ی خوراکی ها برای سلامت او می تواند یک چالش اساسی به شمار آید. اما برای خانواده هایی که دارای فرزند مبتلا به اتیسم هستند و فرزندشان دارای محدودیت در رژیم غذایی است یا پرخوری می کند یک چالش بسیار مهم است.
فرزند شما باید بداند که چه مقدار از خوراکی ها را مجاز است بخورد. اگر فرزند شما مجاز است دو کلوچه بخورد آن را به فرزندتان بگویید و تکرار نمایید. در صورت نیاز از تصاویر استفاده کنید. نیاز به تصاویر فانتزی ندارید می توانید آن را بر روی کاغذ بکشید. بعد از آن که فرزندتان مقداری که مجاز است را خورد او را به فعالیت دیگری هدایت کنید. در پیدا کردن کارهایی که باید انجام دهد او را هدایت کنید.
قبل از آن که او را به مکانی ببرید که در آن جا انواع شکلات و خوراکی های دیگر است اطمینان حاصل کنید که فرزند شما خوراکی های سالم خورده است.
سعی کنید تا حد امکان برنامه ی فرزندتان به برنامه ی مدرسه اش نزدیک باشد
برخی والدین به کودکشان اجازه می دهند تا دیر وقت بیدار باشد یا دیر به خواب برود. تا آنجا که امکان دارد برنامه ی فرزندتان را به برنامه ی مدرسه اش نزدیک کنید. در یک زمان مشخص کودک را بیدار کنید و در یک زمان مشخص به خواب برود. در زمان مشخص صبحانه، ناهار و شام بخورد. ممکن است همیشه امکان پذیر نباشد اما سعی کنید در همه ی موارد این شرایط را برای کودک فراهم کنید. عادت دیرخوابیدن و دیر بیدار شدن یک دردسر دارد و آن این است که با رسیدن به پایان تعطیلات و نزدیک شدن زمان مدرسه یا مهد‌ کودک، شما به سختی می‌توانید فرزندتان را به همان نظم اولیه برگردانید و او را وادار کنید تا شب‌ها به موقع بخوابد و صبح‌ها زود از خواب بیدار شود. بنابراین تمام تلاشی که برای منظم کردن برنامه ی فرزندتان و عادت دادن او به زمان مناسب خواب و بیداری کشیده بودید، هدر می‌رود.‎‎
برای اینکه دچار دردسرهای بی‌نظمی برنامه خواب فرزندتان نشوید، بد نیست چند نکته را رعایت کنید: حتی اگر مهمان دارید یا در مهمانی هستید، شام فرزندتان را در ساعت همیشگی و معین به او بدهید. به فرزندتان اجازه دهید شب‌ها فقط یکی، دو ساعت بیش از حد معمول بیدار بماند. زمانی‌ که احساس می‌کنید، کودک‌تان خسته و بهانه‌گیر شده سعی کنید محیط آرامی را برایش فراهم کنید تا بتواند بخوابد.‎‎‎‎‎
‎ ‎
‎‎
‎ ‎
‎ ‎در بازدیدها و منازل اقوام هم از آن ها بخواهید تا جای ساکتی را به خواب و استراحت بچه‌ها اختصاص دهند.‎‎
‎ .‎صبح‌ها نیز کاری کنید که بچه‌ها فقط یکی، دو ساعت بیشتر از حد معمول بخوابند‎‎
‎ ‎در چند روز پایانی تعطیلات سعی کنید، برنامه ی خواب و بیداری کودک‌تان را کم‌کم به ساعت معمول نزدیک کنید. مثلا هر شب او را ۲۰دقیقه زودتر بخوابانید.‎
نکته ی مفید: تعطیلات بهاری مناسب ترین زمان برای والدین است تا چندین مشکل را حل کنند و فرصتی برای والدین فراهم می آورد تا مشکلات کودک را در چندین جنبه حل نمایند. شما می توانید در این زمینه برنامه ریزی جامعی داشته باشید.
مهارت های زبانی کودک را با فعالیت های خواندن در او حفظ کنید
اگر شما در تعطیلات به مسافرت می روید یا فعالیت های سرگرم کننده ای در طول تعطیلات دارید و پیدا کردن زمانی برای کتاب خواندن با فرزندتان دشوار است این باعث می شود کودک شما در زمانی که از تحصیلات آکادمیک دور است در خواندن کتاب پسرفت کند.
حتی اگر زمانی برای نشستن و خواندن یک فصل در هر شب وجود ندارد می توانید از مباحث موضوعی که مرتبط با فصل است استفاده کنید تا مهارت های زبانی کودک بهبود یابد. خواندن کتاب هایی در مورد باغبانی، کتاب های ساده ی داستانی و همچنین مطالب جذاب باعث می شود علاقه ی کودک به خواندن کتاب بیشتر شود.
از چالش های طبیعت در آموزش ریاضی استفاده کنید و سعی کنید تعطیلات سرگرم کننده ای داشته باشید.
ممکن است به نظر بیاید که تعطیلات بهار زمان مناسبی برای آموزش ریاضی نباشد اما راه های سرگرم کننده ی بسیاری وجود دارد که می توانید با استفاده از چالش های طبیعت مهارت های ریاضی را تقویت کنید. همان طور که در بالا ذکر شد یکی از این راه کارها باغبانی است، شمارش دانه ها، اندازه گرفتن گیاهان همان طور که رشد می کنند. پیگیری روزها و هفته ها برای گل دادن شکوفه ها و شمردن روزها راه های بنیادی برای تقویت ریاضی است.
یک روش فوق العاده برای تقویت ریاضی آن است که او را مسوول کنیم بودجه ای داشته باشد و با توجه به بودجه ی اختصاص یافته سوغاتی بخرد و همچنین در خرید کردن و پرداخت پول نیز مستقل عمل نماید. این کارها باعث تقویت اعتماد به نفس در کودک می شود و همچنین مهارت های شمارش و حساب کردن را در کودک تقویت می کند.
بنابراین اگرچه تعطیلات بهار برای کودکان اتیسم چالش برانگیز است اما فرصتی برای رشد کردن به آنها می دهد. در صورتی که از تعطیلات به نحو مناسبی استفاده کنید می توان مطمئن بود که مهارت های کودک تقویت گردد و از بسیاری از چالش ها جلوگیری شود.
قرار دادن فعالیت های ورزشی برای کودک
دوران تعطیلات نوید شادی و استراحت را به ما می‌دهد، اما این دوران با رفتن به مهمانی‌ها و خوردن غذاهای پرکالری هم همراه است؛ ممکن است کودک به علت کمبود وقت و یا رفتن به مسافرت برنامه ی ورزشی معمولش را کنار بگذارد. برای اینکه بتوانید فعالیت جسمی آن ها را در دوران تعطیلات ادامه دهید، رعایت این نکات به شما کمک خواهد کرد:
اگر در یک روز معین خیلی سرتان شلوغ است، انعطاف‌پذیر باشید و برنامه ی ورزش را با شرایط آن روز تطبیق دهید. اگر یک روز در ساعتی که همیشه به سالن ورزشی می‌رفتید باید به مهمانی بروید، می‌توانید آن روز یک ساعت زودتر از خواب بلند شوید و کودکتان را به پیاده‌روی یا دویدن آرام ببرید، یا اینکه در صورت امکان به جای رفتن با ماشین، با پیاده روی سریع خودتان را به محل مهمانی برسانید.
بردن کودک به مهمانی ها و بهبود مهارت های اجتماعی
احوال پرسی را در دید و بازدید به صورت عملی به کودکتان آموزش دهید
در گام اول باید از آموزش‌های مستقیم استفاده کرد؛ به عنوان مثال در این چند روز باقی مانده تا عید نوروز که ارتباط‌ها و تعاملاتی مانند مهمانی‌ها در کار نیست، مستقیماً و البته بدون سرزنش یا تمسخر کودک درباره ی شیوه ی صحیح تعامل با دیگران، با او صحبت و انتظارات خود را بیان کنید. البته منظور صرفاً بیان خواسته ‌تان نیست بلکه به صورت جزئی و با مثال برای او شرح دهید که در چه موقعیت‌هایی چه رفتارهایی مورد نظر شماست. چنانچه کودک خردسالی دارید در قالب بازی، مهارت‌های برقراری تعامل صحیح را به او آموزش دهید. به طور مثال تصور کنید که با هم به یک مهمانی رفته‌اید و آن گاه رفتارهای درست را به دفعات و به نحوی که برای کودک لذت بخش باشد با او تمرین کنید.
قبل از ورود به موقعیت مهمانی، شرایط ویژه ی آن را برای کودک توصیف و تعامل‌های احتمالی را پیش بینی کنید و در صورت لزوم رفتاری را که مناسب این موقعیت خاص است با هم مرور و تمرین کنید. همچنین با هم قراردادی تعیین کنید که اگر کودک به مواردی که شما تعیین کردید عمل کرد پاداش‌هایی را دریافت خواهد کرد. از همان ابتدا هدف‌های ایده آل گرایانه تعیین نکنید؛ به طور مثال می‌توان ابتدا فقط روی سلام و احوال پرسی تمرین کرد و در آینده پس از تثبیت یک رفتار ساده رفتارهای پیچیده‌ تر را به کودک آموزش داد.
فعالیت‌های فوق برنامه ی خارج از منزل را تقویت و هدفمند کنید
با حضور در پارک‌ها و فضاهای عمومی، مهارت‌ کودک در برقراری ارتباط با همسالان را تقویت کنید. او را تشویق به برقراری ارتباط با دیگران کنید. با در نظر گرفتن برنامه ی زمان بندی‌شده، در زمانی هر چند کوتاه، او را به حضور در اجتماع و ایفای نقش تشویق کنید. به ‌عنوان مثال در صورت کمبود وقت حتی می‌توانید او را به تلفن زدن به سینما و پرسیدن برنامه ی فیلم‌ها و زمان پخش آن و حتی خرید کردن تشویق کنید. هر شب هنگام خواب درباره ی فعالیت روزانه و تجربیات اجتماعی آن روز با او صحبت کنید، از پیشرفت و روند فعلی او ابراز رضایت کنید و به‌ طور غیرمستقیم و به ‌صورت نقل قول نکاتی جدید را به او یادآور شوید.

منبع
www.autismparentingmagazine.ir

1400
فروردین
18
چهارشنبه 18 فروردين 1400
2021
April
7

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
سوال امنیتی
سوال زیر برای جلوگیری ارسال اسپم می باشد، لطفا به آن پاسخ دهید. با تشکر
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.