نقد فیلم چشیدن شیرینی کیک برفی

کيک برفي ساخته ي سال 2006 ، محصول مشترک انگلستان و کانادا، به کارگرداني مارک ايوانس  درامي است درباره ي دوستي بين ليندا،زني اوتيست و الکس ،مردي که در يک حادثه ي رانندگي همراه ويوين، دختر ليندا بوده است. فيلم در دومين کنفرانس بين المللي اوتيسم cymro به نمايش در آمد و مورد بحث قرار گرفت. ويوين که با الکس همراه شده، در تصادف با يک کاميون کشته ميشود. الکس که هيچ جراحتي بر نداشته احساس گناه مي کنداما همه متفق القولند که الکس بي گناه است. الکس به سراغ مادر قرباني ، ليندا ميرود که يک اوتيست است.اوبه قول خودش«دو ساعت و بيست دقيقه» قبل از رسيدن الکس از مرگ دخترش مطلع شده است اما هيچ نشانه اي از اندوه در او نيست. ليندا وسواس پاکيزگي دارد و همين وسواس مانع مي شود که ليندا بتواند به کيسه هاي زباله دست بزند و حالا مشکل او پيدا کردن کسي است که کيسه هاي زباله را از منزل بيرون ببرد. کاري که هميشه دخترش ويوين انجام مي داد. به همين دليل ليندا اصرار دارد که الکس براي چند روز آينده در منزل او بماند تا  روز سه شنبه اين زباله ها را بيرون بگذارد.

الکس قبول ميکند و همچنين به برگزاري مراسم تدفين ويوين مشغول مي شود. در طي اين اقامت ،الکس با مگي، همسايه ي  ليندا، آشنا مي شود که از نظر ليندا زني بد کاره است. الکس اعتراف مي کند که مردي را کشته است که باعث مرگ پسرش در يک حادثه ي رانندگي شده؛ دقيقا هنگامي که قرار بوده پسرش را براي اولين بار ببيند. الکس تا آن موقع هيچ خبري از پسرش نداشته و الکس تا آن روز نميدانسته که پسري دارد و حالا تصميم گرفته به ديدن مادر پسرش برود.
هرچند ليندا در ابتدا از مگي بدش مي آيد ولي وقتي الکس براي ديدن مادر پسرش آنجا را ترک مي کند،اين مگي است که وارد خانه ي ليندا مي شود و زباله ها را برايش بيرون مي برد. و ليندا اين بار با نگاهي ديگر همسايه اش را مي نگرد.
اين بار بهانه ي ورود به زندگي يک شخصيت اوتيست ،دختر اوست ؛ ويوين، که براي نوشتن کتابش به دنبال آدمهاي تنها ميگردد. آدمهايي که در تنهايي خود زندگي ميکنند و «بهترين داستان ها را دارند» و الکس آخرين کسي است که او پيدا ميکند و در اولين برخورد با مادري که دخترش را از دست داده ، زني را مي بيند که روي يک آهنگ شاد و تند در حال رقص است و اين شروع تلخي است براي  چشيدن شيريني کيک برفي.
شايد پرداخت شخصيت ليندا به عنوان زني اوتيست که تازه دخترش را  از دست داده، و تقابل ديگران با او در اين موقعيت،يکي از برجسته ترين نکات فيلم باشد و در نهايت احساس رضايت از کمکي که مگي به او ميکندنقاط عطفي است که در نشان دادن احساسات ليندا مي توان به آنها اشاره کرد. جزئيات زندگي روزمره و عادات و علايق ليندا که ديگر جاي خود دارد... 
1396
آذر
13
دوشنبه 13 آذر 1396
2017
December
4

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
سوال امنیتی
سوال زیر برای جلوگیری ارسال اسپم می باشد، لطفا به آن پاسخ دهید. با تشکر
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.