قشقرق در افراد مبتلا به اتیسم

نوشته ی مورین بِنی ترجمه ی مسعود سعیدی

بعضی وقت ها در خانه خودمان کودک شروع به عصبانی شدن یا گریه و زاری می¬کند اما وقتی که کودک مبتلا به اتیسم دارید، معمولاً در جمع نیز این مورد خواهد بود. تا همین اواخر، تصور غلط رایجی وجود داشته که مهارت‌ های ارتباطی ضعیف یا کلامی پایین در افراد مبتلا به اتیسم دلیل قشقرق ‌های مکررشان است چون در بیان نیازها و خواسته‌هایشان ناتوان هستند اما تحقیقات جدیدی از دانشگاه ایالت پِن اظهار کرده که این دلیل اصلی قشقرق در افراد مبتلا به اتیسم نیست.

قشقرق به ندرت به دلیل چالش های ارتباطی است

چریل دی. تیرنی، دانشیار طب اطفال در بیمارستان کودکان دانشگاه پزشکی ایالت پِن می¬گوید:
« یک باور نادرست رایجی وجود دارد که کودکان مبتلا به اوتیسم رفتارهای قشقرق بیشتری دارند زیرا در برقراری ارتباط برای بیان خواسته ها و نیازهای خود با مراقبان و سایر بزرگسالان مشکل دارند. اعتقادشان این است که ناتوانی آن ها در بیان نیازهایشان ، نیروی محرکه ی این رفتارهاست و اگر بتوانیم گفتار و زبانشان را بهبود بخشیم، رفتارها خود به خود بهتر می شوند. ولی متوجه شدیم که تنها درصد خیلی کمی از قشقرق¬ها ناشی از ناتوانی در برقراری ارتباط خوب با دیگران یا ناتوانی در درک شدن توسط دیگران است».

چگونه می توانیم به کاهش قشقرق در افراد مبتلا به اتیسم کمک کنیم؟

تیرنی بیان می‌کند که برای کاهش قشقرق ها به جای گفتار و زبان، بیشتر باید روی بهبود رفتار تمرکز کنیم. والدین باید بدانند که حتی اگر گفتار کودک رشد یابد، رفتارش ممکن است بهبود نیابد. قشقرق ها رفتاری طبیعی در همه ی خردسالان هستند. قشقرق به خاطر مهارت ها و توسعه استقلال است. آن¬ها زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی کودک را از انجام دادن چیزی که می-خواهد باز می¬دارد. ممکن است کودک مهارت نداشته باشد تا احساساتش را به روش های دیگر بیان کند. مثلاً، زمانی که کودک نمی ¬تواند دکمه پیراهن را باز و بسته کند، قشقرق ممکن است اتفاق بیفتد، یا وقتی که به کودک می¬گویید وقت خواب است اما می¬خواهد بیدار بماند، ممکن است ناراحت شود. سه نکته مفید برای اینکه بتوانیم با قشقرق در افراد مبتلا به اتیسم کنار بیاییم.

1. مشخص کنید که آیا این قشقرق است یا بهم ریختگی. ممکن است ظاهراً شبیه به هم به نظر برسند. بهم ریختگی های حسی تقریباً هدفی ندارند و واکنشی به تحریک خارجی هستند.
اما اگر کودکتان خسته و گرسنه باشد، ممکن است قشقرق ها اتفاق بیفتند، آن¬ها همیشه هدف گرا هستند و برای جلب توجه اطرافیان رخ می دهد. تمایز قائل شدن بین بهم ریختگی و قشقرق اولین قدم برای کمک به کودکتان جهت مدیریت هر یک از شرایط است.

2. اگر قشقرق است، یادتان باشد که هر کودکی متفاوت است. شاید راهکاری که به یک کودک جواب می دهد به کودک دیگر جواب ندهد. روش های مختلفی را امتحان کنید تا ببینید چه چیزی به فرزندتان جواب می دهد.

3. مخاطبان را حذف کنید. در صورتی که مخاطب حذف شود، قشقرق اغلب تمام می شود: یا والدین خودشان را حذف کنند یا کودک از فضای عمومی حذف شود. اگر می‌دانید که کودکتان تمایل دارد در گروه‌های بزرگ قشقرق ایجاد کند، با گروه های کوچک تر شروع کنید تا روش‌ها و رفتارهای مقابله‌ای را یاد بگیرد.

4. حواس بچّه ها را از قشقرق منحرف کنید. اگر به نظر می¬رسد کودک از فعالیتی ناامید شده است، چیزی را پیشنهاد دهید که قبلاً یادگرفته و آن را خوب انجام می دهد. مثلا بازی کردن با یک اسباب بازی دیگر را شروع کنید و صبر کنید تا کودکتان بیاید و به شما بپیوندد. موسیقی یا حیوان خانگی نیز می¬تواند برای حواس پرتی خوب باشد .

5. موضوع را عوض کنید. مثلاً، اگر آنها از مسواک زدن یا رفتن به رختخواب عصبانی هستند، صحبت کردن در مورد چیز جالبی را شروع کنید که می¬خواهید روز بعد انجام دهید.

6. پاداش ها را امتحان کنید. اگر آنها حین انجام فعالیتی بهم ریختگی دارند، می‌توانید انجام دادن یک بازی کوتاه یا یک اسباب‌بازی خاص را امتحان کنید و به محض آرام شدن به کار خود بازگردند.

7. فراموش نکنید که به محض تمام شدن قشقرق، به کودکتان آفرین بگوئید. پذیرفتن احساسات آن¬ها می¬تواند خوب باشد: "من می بینم که شما از اینکه نتوانستید جورابتان را بپوشید ناامید شدید، می فهمم که این باعث ناراحتی شما می شود؟ آفرین که آرام شدی. می¬توانم کمک تان کنم دوباره امتحان کنید؟" یادگیری جهت کنار آمدن با احساسات چالش برانگیز، یک مهارت زندگی بسیار مهمی است. وقتی که بچه ها موفق می¬شوند خودشان را آرام کنند، قطعا باید به آنها تبریک گفت.
یادتان باشد که قشقرق ها طبیعی اند. این به خودمان بستگی دارد که به کودکانمان کمک کنیم تا مهارت‌های جدیدی را برای مقابله با احساسات قوی که با آنها مواجه می‌شوند یاد بگیریم. ارتباط کلامی مهم است، اما چگونگی کنار آمدن با فراز و نشیب زندگی مهارتی نیست که لزوماً برای آن به کلمات نیاز داشته باشیم.

منبع
https://autismawarenesscentre.com/tantrums-in-autism-frustration-at-poor...

1402
فروردین
22
سه‌شنبه 22 فروردين 1402
2023
April
11

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
سوال امنیتی
سوال زیر برای جلوگیری ارسال اسپم می باشد، لطفا به آن پاسخ دهید. با تشکر
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.