ریچارد واورو، نابغه ای متفاوت

ریچارد در سال 1952 به دنیا آمد. وقتی 3 ساله بود به پدر و مادرش گفته شد عقب ماندگی شدیدی دارد. او هم چنین رفتار اوتیستیکی همراه با وسواس، کناره گیری، چرخیدن به دور خود و چرخاندن اشیا و مشغول بودن با یک کلید پیانو برای ساعت ها را نشان داد. او تا سن 11 سالگی گفتار کاربردی نداشت. هر دو چشم او در دوران کودکی به علت آب مروارید تحت عمل جراحی قرار گرفت. ریچارد شروع به نقاشی بر روی تخته سیاه در سن 3 سالگی کرد و بلافاصله تخته سیاه را با تصاویر متعدد پر کرد. در سن 6 سالگی وارد مرکز کودکان شد که با مداد رنگی نقاشی یاد می دادند و بلافاصله استعداد بسیار زیادی در او آشکار شد.

توانایی های هنری ریچارد با کمک معلم با نیازهای خاص مطرح شد. ریچارد 12 ساله بود که پروفسور ماریان از دانشکده هنر در لندن نقاشی های ریچارد را دید. او گفت کارهای او «یک پدیده ی باور نکردنی با دقت ماشینی و از چشم انداز یک شاعر است».

مانند سایر دانشمندان ریچارد نیز حافظه ای فوق العاده داشت. او مکانی که هر تصویری را کشیده بود و تاریخ دقیق آن را در ذهن خود داشت. او از هیچ مدلی برای نقاشی هایش استفاده نمی کرد اما از تصاویری که فقط یک بار در تلویزیون یا در کتاب در یکی از کتاب فروشی های مورد علاقه اش دیده بود را می کشید.

او کاملا همه چیز به خاطر می آورد اما اغلب حس خود، تفسیر یا بداهه نوازی های خود را به آن اضافه می کرد. برای ریچارد هنر زندگی و عشق بود. در پایان هر تصویر، ریچارد آن را به پذیرش برای تصویب می داد و سپس اگر مناسب بود و لایق تعریف و تمجید بود یک جشن کوچکی برای او می گرفتند. او و پدرش در شادی هم دیگر شریک می شدند و از هم دیگر قدردانی می کردند.

مادرش نیز او را دوست داشت و بدون هیچ قید و شرط او را درک می کرد و از او قدردانی می کرد. مادر او در سال 1979 فوت کرد اما به رغم نزدیکی شان، کار ریچارد متوقف نشد. پدر ریچارد نیز در سال 2002 فوت کرد. ریچارد اولین نمایشگاه خود را در ادینبورگ وقتی 17 ساله بود برگزار کرد.

در حال حاضر او در سرتاسر جهان شناخته شده است و بیش از 1000 تصویر را در بیش از 1000 نمایشگاه به فروش رسانده است. یکی از نمایشگاه هایش به وسیله ی مارگارت تاچر وقتی وزیر آموزش و پرورش بود افتتاح شد. یک مستند قابل توجه در مورد ریچارد به نام«چشمان باز» ساخته شد که در سال 1983 برتر جهان شد و در بسیاری از کشورها جوایز متعددی به دست آورد. متاسفانه ریچارد در فوریه سال 2006 پس از یک بیماری کوتاه درگذشت.

منابع
1. Richard Wawro - An Amazing Artist - Wisconsin Medical Society.htm
2.Richard Wawro.htm

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
سوال امنیتی
سوال زیر برای جلوگیری ارسال اسپم می باشد، لطفا به آن پاسخ دهید. با تشکر
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.