ده قدم برای ایجاد استقلال

مسعود سعیدی/ کارشناس ارشد تاریخ

این لیست از امیلی مولیگان، عضو تیم پاسخگویی اتیسم در Autism Speaks ، اطلاعاتی درباره ی این که چگونه به فرزندتان کمک کنید تا استقلالش در خانه، مدرسه و جامعه افزایش یابد، ارائه می¬دهد. با معرفی این مهارت ها در آغاز کار می¬توانید به کودک عزیزتان که مبتلا به اتیسم است کمک کنید تا مهارت هایی را به دست بیاورد که بتواند در زندگی اش مستقل تر شود.
1. ارتباط را تقویت کنید.
اگر کودکتان دارای گفتار است، قدم مهم برای افزایش استقلال او، تقویت توانایی او برای برقراری ارتباط از طریق ایجاد مهارت و فراهم نمودن ابزارها است تا به ابراز سلیقه ها، تمایلات و احساسات او کمک کند. توجه کنید که این شامل ارتباط مکمل و جایگزین (AAC) و حمایت های بصری می¬شود. انواع متداول AAC شامل سیستم ارتباطی تبادل تصویر (PECS) و دستگاه های خروجی گفتار (مثل DynaVox ، iPad و ...) می باشد.
2. برنامه ی بصری را معرفی کنید.
استفاده از یک برنامه بصری می¬تواند به فرزند شما براتی انتقال از یک فعالیت به فعالیت دیگر کمک کند. قبل از انجام فعالیت هر برنامه را به کودک خود یاد آوری کنید و توضیح دهید در هر مرحله چکاری باید به ترتیب انجام شود. با گذشت زمان، با افزایش استقلال، او خواهد توانست این فعالیت را انجام دهد، تصمیم گیری را تمرین کند و فعالیت هایی که توجهش را جلب نموده، پیگیری کند.
3. روی مهارت های خود یاری کار کنید.
مسواک زدن دندان ها، شانه کردن موها و سایر فعاليت‌هاي زندگي روزانه، مهارت های مهم زندگی هستند و معرفی کردن آن ها در اسرع وقت می¬تواند به کودکتان اجازه دهد که کاملاً بر آنها تسلط پیدا کند. حتماً این فعالیت ها را در برنامه ی کودکتان قرار دهید. پس او به انجام آنها به عنوان بخشی از کارهای روزمره عادت می¬کند.
4. به کودکتان درخواست استراحت را آموزش دهید
مطمئن باشید که کودکتان به روش درخواست استراحت مسلط می باشد - دکمه ی "استراحت" را بر روی دستگاه ارتباطی خود و تصویر را به این منظور روی کتاب PECS اضافه کنید. اتاقی که آرام است را مشخص کنید که کودکتان هنگام احساس آشفتگی، به آنجا برود. هدفون ها یا ابزارهای دیگری را در نظر بگیرید تا به تنظیم ورودی حسی او کمک کند.
5. روی کارهای خانه کار کنید.
تقاضا کردن از بچه ها برای کمک در کارهای خانه می¬تواند به آنها مسئولیت پذیری را آموزش بدهد تا آنها را در کارهای روزمره خانوادگی درگیر كند و هنگام بزرگسالی، مهارت های مفیدی را یاد بگیرند. اگر فکر می¬کنید کودکتان ممکن است در انجام آن فعالیتها دچار مشکل شود، می¬توانید استفاده از تجزیه و تحلیل فعالیت را مدنظر قرار دهید. این روش به صورت تقسیم کردن کارهای بزرگ به مرحله های کوچکتر است. اگر در ابتدا کودکتان مشکل دارد حتماً مرحله ها را خودتان جلوی کودک انجام دهید همچنین، استفاده از «نمودار کار من» را امتحان کنید: ابزاری عالی است که به کودکان و بزرگسالان کمک کند تا کامل کردن وظایف و مدیریت زمان را یاد بگیرند.
6. مهارت های پولی را تمرین کنید.
یادگیری چگونگی استفاده از پول مهارت بسیار مهمی است که می¬تواند به کودکتان کمک کند تا در جامعه مستقل شود. مهم نیست که کودکتان در حال حاضر چه توانایی هایی دارد، روش هایی وجود دارد که می¬تواند شروع به یادگیری مهارت های پول کند. در مدرسه، اضافه کردن مهارت های پولی به برنامه ی آموزش انفرادی کودکتان را در نظر بگیرید. وقتی که شما با کودکتان در مغازه یا سوپر مارکت هستید، به او اجازه دهید تا پول را به صندوقدار تحویل دهد. قدم به قدم می¬توانید هر بخش از این فرآیند را آموزش دهید. پس کودکتان می¬تواند استفاده از این مهارت ها را در موقعیت های مختلفی در جامعه شروع کند.
7. مهارت های ایمنی در جامعه را آموزش بدهید.
امنیت نگرانی بزرگی برای بسیاری از خانواده ها است، مخصوصاً وقتی که بچّه ها مستقل تر می شوند. آموزش سفر شامل ایمنی عابر پیاده، شناسایی علامت ها، سایر نشانه های مهم ایمنی و آشنا شدن با وسایل نقلیه ی عمومی را آموزش دهید و تمرین کنید. در نظر بگیرید که کودکتان کارت شناسایی را با خود همراه داشته باشد که می¬تواند خیلی مفید باشد تا نام او ، توضیح مختصری در مورد تشخیص خود و فرد مخاطب را ارائه بدهد. می¬توانید نمونه ای از کارت¬های شناسایی و سایر مواد ایمنی عالی را پیدا کنید.
8. مهارت های اوقات فراغت را ایجاد کنید.
توانایی درگیر شدن در اوقات فراغت و تفریحاتِ مستقل چیزی است که در تمام زندگی به خوبی به درد کودکتان می¬خورد. بسیاری از افراد مبتلا به اتیسم در یک یا دو موضوع علاقه های خاصی دارند. این علاقه ها می تواند به انتخاب فعالیت¬های تفریحی مناسب سن کمک کند. راهنمای منابع Autism Speaks فعالیت هایی را شامل می¬شود که کودکتان می¬تواند در جامعه با آن درگیر شود. شامل ورزش های تیمی، آموزش شنا، هنرهای رزمی، گروه های موسیقی و موارد دیگر. برای اطلاعات بیشتر در مورد شرکت در سازمان های اجتماعی و جوانان، Autism Speaks راه را نشان می¬دهد: به راهنمایی سازمان های دوستانه جوانان با اتیسم رجوع کنید.
9. خود مراقبتی را در دوران بلوغ آموزش بدهید.
ورود به سن بلوغ و شروع بلوغ می تواند برای نوجوان مبتلا به اتیسم تغییرات زیادی را به همراه بیاورد، پس این زمان مهم برای معرفی بسیاری از مهارت های بهداشتی و خود مراقبتی است. وارد شدن نوجوانان به عادت خود مراقبتی باعث موفقیت آن¬ها می¬شود و به آنها اجازه می¬دهد تا با نزدیک شدن به بزرگسالی بسیار مستقل تر شوند. کمک های بصری می تواند خیلی مفید باشد تا به نوجوان شما کمک کند هر روز روال بهداشت شخصی خود را کامل کند. ایجاد فهرست یادآوری فعالیت ها را در نظر بگیرید که به کودکتان کمک کند تا این را پیگیری کند که چه کاری باید انجام دهد و آن را در حمام قرار دهید. این می تواند مواردی مانند دوش گرفتن، شستن صورت، و شانه زدن مو را شامل شود. برای منظم ماندن، می¬توانید بسته ی بهداشتی را جمع آوری کنید تا کودکتان بتواند همه آن چیزی که نیاز دارد، را استفاده کند.
10. روی مهارت های شغلی کار کنید.
با آغاز سن 14 سالگی، باید چند مهارت شغلی در برنامه ی آموزش انفرادی فرزندتان گنجانده شود. لیستی از توانایی، مهارت ها و علاقه های او را ایجاد و از آن¬ها برای راهنمایی کردن گونه ای از فعالیت های شغلی که به عنوان اهداف شامل شده اند، استفاده کنید. همچنین این زمانی جهت شروع برنامه ریزی برای آینده است. همه ی روش ها را به سمت این نکته که شما در حال پرورش دادن استقلال کودکتان بودید، در نظر بگیرید: توانایی های ارتباطی، خود مراقبتی، علاقه ها، فعالیت ها و هدف هایی برای آینده. ارزیابی مهارت های مبتنی بر جامعه (CSA) به منظور ایجاد برنامه ی انتقال فردی می¬تواند به شما کمک کند تا مهارت ها و توانایی های کنونی کودکتان را بسنجید.

منبع
https://www.autismspeaks.org/tool-kit-excerpt/ten-ways-build-independence

1400
مرداد
9
شنبه 9 مرداد 1400
2021
July
31

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
سوال امنیتی
سوال زیر برای جلوگیری ارسال اسپم می باشد، لطفا به آن پاسخ دهید. با تشکر
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.