اوتیسم و درد مزمن: چگونه می توانم به فرزندم کمک کنم؟

حمیدرضا عرب
در گذشته، برخی تصور می‌کردند که افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) واقعاً احساس درد نمی‌کنند یا این که شدت درد برایشان به نوعی متفاوت است.
از انجایی که افراد طیف اتیسم رفتارهای آسیب‌رسان به خود دارند متخصصان تصور می کردند که حساسیت به درد در افراد مبتلا به اوتیسم بسیار کم است .
مطالعات نشان می‌دهد که اینطور نیست که بچه‌های این طیف درد ندارند بلکه ، درد را به شیوه‌ای ابراز می‌کنند که ممکن است بلافاصله توسط دیگران قابل تشخیص نباشد. تحقیقات زیادی نشان می‌دهند نه تنها افراد اوتیستیک درد دارند، بلکه آن را به میزان بیشتری نسبت به دیگران نیز تجربه می‌کنند. به ویژه در شرایط درد مزمن ناتوان کننده.
اوتیسم چگونه بر پاسخ های درد تأثیر می گذارد؟
مطالعه دیگری به بررسی شیوع ویژگی‌های اوتیسم و علائم اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی در یک نمونه بالینی از کودکان و نوجوانان مبتلا به درد مزمن پرداخت .
نتیجه این تحقیق نشان داد کودکان مبتلا به درد مزمن ناتوان‌کننده، به‌ویژه دختران، ممکن است در معرض خطر بالای ابتلا به یک اختلال رشدی عصبی نیز باشد .
اگر کودک اتیسم درد را متفاوت احساس می کند، چگونه می توانم بفهمم که درد دارد؟
- هر گونه تغییر در رفتار و/یا خلق و خوی، این می تواند نشان دهنده ی آن باشد که فرد درد را تجربه می کند .
- اگر تصاویر بصری در دسترس است، از آنها استفاده کنید و در نظر بگیرید که فرد مبتلا به اوتیسم چگونه احساسات خود را توصیف می کند.
- از اصلاحات دیگری که برای ارتباط در دسترس است (در صورت نیاز) استفاده کنید تا فرد از آن برای توصیف احساس خود استفاده کند .
- در مورد نگرانی هایی که ممکن است داشته باشید با پزشک فرزندتان صحبت کنید .
- اگر فکر می کنید کودکتان درد دارد ، با او گفتگو کنید .
اگر فرزندتان درد داشته باشد چه می کنید؟
اگر می ترسید کودک شما هر نوع دردی را تجربه کند، توصیه می شود با پزشک او صحبت کنید و کودک را ارزیابی کنید. اگر یک متخصص پزشکی به شما اطمینان دهد که هیچ دردی وجود ندارد، با این حال از معاینه فرزندتان احساس خوبی خواهید داشت. اگر به تشخیص او قانع نشدید، ارزش دارد که نظرمتخصص دومی را بخواهید. در صورت تشخیص درد پزشک کودک شما می‌تواند درمان‌هایی را برای کمک به احساس راحتی فرزندتان انجام دهد ارتباط با پزشک می تواند منجر به این شود که کودک شما در یک برنامه مدیریت درد قرار گیرد که ممکن است شامل دارو باشد. پزشک می‌تواند درمان‌هایی مانند کاردرمانی، فیزیوتراپی یا ... را نیز ارایه دهد .
هر فردی آستانه درد متفاوتی دارد. در مورد کودکان اوتیستیک، سنجش احساس آنها و نحوه تجربه درد آنها دشوارتر است. چه کودکان مبتلا به اوتیسم درد حادی داشته باشند که می‌آید و می‌رود، و یا اینکه از درد مزمنی رنج می‌برد، مهم است که یک برنامه درمانی شکل بگیرد. همه والدین خوب دوست دارند فرزندانشان از کیفیت زندگی بالایی برخوردار باشند. اگر آنها بتوانند یک برنامه مدیریت درد را برای کودکی که رنج می‌کشد اجرا کنند، این گامی عالی در مسیر درست است.

1401
آذر
26
شنبه 26 آذر 1401
2022
December
17

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
سوال امنیتی
سوال زیر برای جلوگیری ارسال اسپم می باشد، لطفا به آن پاسخ دهید. با تشکر
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.