اشتغال در افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم

جوانان طیف اتیسم با مشکلات شایعی در رابطه با اشتغال رو به رو هستند، و خانواده های این اعضا نیز شکایات و معضلات بی شماری از بیکاری فرزندانشان دارند.
اتیسم می تواند یک نقص و معلولیت در فعالیت های کاری روزمره مثلا ظرفیت پردازش اطلاعات مرتبط اجتماعی و تعاملات اجتماعی پیچیده باشد که اغلب در موقعیت های شغلی ضروری هستند.
افراد طیف اتیسم نقاط ضعف و قوت هایی دارند که با برنامه ریزی می توان در آینده شغلی آنها تاثیر مهمی گذاشت.
این افراد با وجود ضعف هایی در روابط اجتماعی، توانایی هایی در زمینه هایی مثل ریاضی، کار با رایانه، مهارت های دیداری-حرکتی و حافظه ی خاص برای به ذهن سپردن حوادث و تاریخ ها دارند. خصایصی مثل راستگویی، قابل اعتماد بودن و توجه کردن به جزییات؛ توانایی های خاصی است که در محیط شغلی مهم است.
این افراد توانمندی هایی مثل رعایت کردن نظم و مرتب بودن نیز دارند که برای محیط کار مناسب است.
انتخاب های شغلی برای افراد طیف اتیسم به خاطر ارتباط کلامی و غیرکلامی آسیب دیده، مهارت های اجتماعی کم، واکنش غیرعادی به محرک های حسی و مشکلات رفتاری مثل پرخاشگری، بیش فعالی، خودآزاری، توجه کم به تکالیف و فریاد زدن است که با بهبود این مشکلات می توان به پیدا کردن شغل مناسب امید داشت.
افراد طیف اتیسم در تکالیفی که نیازمند سیستماتیک بودن و درک جزییات است، خوب عمل می کنند و برعکس در تکالیفی که نیازمند فهم وضعیت ذهنی و درک هیجانی است، با مشکل مواجه هستند. با توجه به این موضوع، بهتر است معلمان در کلاس های درسی خود روی جنبه هایی که افراد مبتلا به طیف اتیسم نقاط قوتشان است، کار کنند تا آنها را برای زندگی آینده و یافتن شغل بهتر آماده کنند.
کارکرد اجرایی رابطه مستقیمی با زندگی واقعی و شغل افراد طیف اتیسم دارد، زیرا تجربه کاری در مشاغل متنوع تاثیر قابل توجهی بر بخش بزرگی از متغیرهای کارکرد اجرایی (ظرفیت فضایی، ظرفیت طول یادآوری، حافظه فعال، راهبرد و برنامه ریزی) دارد. بنابراین با انجام تمرین های مرتبط با کارکرد های اجرایی می توان انتظار داشت افراد طیف اتیسم شغل بهتری در آینده پیدا کنند و مشکلات شان در آن شغل کاهش یابد. نقش بازی کردن، رفتار درمانی و کاردرمانی برای انتقال بهتر مفاهیم و آموزش اثرگذار به افراد طیف اتیسم در دوران تحصیل که بعد بتوانند این مفاهیم را در موقعیت های واقعی زندگی و همچنین در زمینه شغلی تعمیم دهند، بسیار مهم است.

1402
خرداد
10
چهارشنبه 10 خرداد 1402
2023
May
31

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
سوال امنیتی
سوال زیر برای جلوگیری ارسال اسپم می باشد، لطفا به آن پاسخ دهید. با تشکر
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.