اختلالات همراه با کودکان مبتلا به اتیسم

الناز مجرد / کارشناس ارشد گفتاردرمانی

ازمسائل همراه با کودکان اتیسم که طیف وسیعی از آنها را درگیر خود نموده، اختلالات یادگیری و زبان¬پریشی کودکی (آپراکسی) می¬باشد. پدیدار شدن این دو رخداد دراین کودکان بنابر دلایلی است که بر عوامل پدید آورنده¬ی آن¬ها خواهیم پرداخت.
اختلالات خواندن و نوشتن:
ناتوانایی یادگیری به عدم توانایی فرد در امور تحصیلی یا شغلی گویند که عموما عصب¬زاد هستند ومانع از پردازش، ذخیره¬سازی یا تولید اطلاعات در فرد می¬شوند. به طوری که وی را از رسیدن به اهداف شغلی، شخصی و تحصیلی باز می¬دارند. این نواقص در کودکان اتیسم معمولا به علت تاخیر زبان¬شناختی در فرد رخ می¬دهند ولی سایر عوامل از جمله مسائل هوشی، اختلالات روانشناختی و رفتارهای کلیشه¬ای نیز در پدید آوردن آن¬ها موثر هستند که به صورت مجزا به هریک از آن¬ها خواهیم پرداخت.
هوش:
سطح و میزان اختلال خواندن در کودکان طیف اتیسم تاحد زیادی به سطح هوشی آن¬ها وابسته است. لذا با انجام تست هوش قبل از سنین مدرسه می¬توان تا حد زیادی مسائل خواندن و نوشتن این کودکان را پیشگویی کرد.
اختلالات روانشناختی:
از عوامل دیگر موثر بر اختلالات یادگیری کودکان طیف اتیسم، میزان اختلال روانشناختی این کودکان می¬باشد. به طور مثال نقایص روانشناختی و به دنبال آن کمبود شرکت افراد در موقعیت¬های اجتماعی منجر به کاهش ارتباط کلامی در جهت آموزش خواندن و نوشتن می¬گردد. بنابر موارد ذکر شده کاهش موارد روانشناختی با کمک درمان¬های رفتاری و دارویی گامی موثر برای کاهش مشکلات بعدی در سنین مدرسه خواهد بود.
ناتوانی در پردازش زبانی:
شایع¬ترین علت ناتوانی یادگیری، اختلال در پردازش زبان است که هم بر ارتباط شفاهی و هم نوشتاری تاثیر دارد. مشخصه¬ی ناتوانی در پردازش زبانی اشکال در درست شنیدن کلمات، مشکل در فهم معنای کلمات و به یاد آوردن شنیده¬ها است. در حالت عادی اطلاعات زبانی از طریق راه¬های عصبی ازگوش¬ها به مراکز زبانی در مغز می¬روند اما در افراد مبتلا به ناتوانایی¬های یادگیری کلمات، حروف، جملات ودیگر اطلاعات زبانی در مراکز مغزی، مغشوش و تحریف می¬شوند. ناتوانایی¬های زبانی اغلب در سنین پایین¬تر از مدرسه هنگامی که کودک شروع به صحبت می¬کند، مشهود هستند. دراین سن علائم ناتوانایی¬های زبانی، تاخیر در شروع تکلم، کوتاه بودن طول جملات بیانی، کم بودن خزانه واژگانی و ناپختگی نحو ودستور جملات نسبت به سایر همسالان است.
در سنین مدرسه دیگر نشانه¬های ناتوانی در پردازش زبانی خود را نشان می¬دهند. این نشانه¬ها عبارت از اشتباه نمودن مکرر کلمات مشابه به لحاظ تلفظ ("دبستان" و"بوستان"و ساختن کلمات ترکیبی جدید همانند"دستان") حساس نبودن به قافیه و عدم شناسایی کلمات هم¬قافیه (به عنوان مثال عدم تشخیص کلمات هم¬قافیه از سلسله کلمات دوغ، اتاق، بوق)، دادن پاسخ¬های نامناسب به سوال (همانند پاسخ"ماکارانی"درجواب سوال"آیا در مدرسه خرید می¬کنی؟") و ناتوانی در به یاد آوردن وفهم دستورات هستند. ناتوانی در پردازش زبانی به طرق گوناگونی برخواندن تاثیر می گذارد. دانش¬آموز ممکن است در نامیدن حروف وگفتن صداهای آن¬ها تمیز صداها در کلمات و ترکیب نمودن صداها و ساختن از آن¬ها مشکل داشته باشد.دراین ناتوانی فرد حروف یک کلمه را جابجا می¬کند و به طور مثال "پاکت"را "پاتک"می¬خواند. سرعت خواندن و درک مطلب نیز بسیار ضعیف است. نوشتن نیز به طرق مشابهی آسیب می¬بیند، نوشته معمولا مختصر و ناکامل است؛ نوع واژگانی که به کار رفته است محدود بوده و دستور جملات و هجی کلمات ضعیف است.
افزایش طول جملات، افزایش تمایز شنیداری، بهبود حافظه و ادراک بینایی، افزایش آگاهی واج شناختی (بخش کردن کلمات، آگاهی از آغازه، تشخیص کلمات هم¬¬قافیه، تجزیه و ترکیب کلمات) کمک شایانی به مشکلات خواندن و نوشتن کودکان خواهد کرد.
رفتارهای کلیشه¬ای:
این رفتارها با حرکات اضافه در اعضای بدن به خصوص دستان فرد همراه می¬باشند و با افزایش این حرکات، کنش¬های اجتماعی فرد کاهش می¬یابند و فرد حضور کمرنگ¬تر در گروه¬های اجتماعی و به دنبال آن انگیزه¬ی ارتباطی کمتری را تجربه خواهد کرد که باعث ایجاد مسائل یادگیری در فرد می¬شوند. بر طرف کردن این مشکلات با رویکردهای تعدیل حسی کمک شایانی به خواندن کودکان خواهد کرد.
آپراسکی یا زبان پریشی دوران کودکی:
آپراسکی نوعی اختلال آواهای گفتاری عصب شناختی کودکانه است که درآن حرکات درست و دقیق گفتاری با وجود عدم نقص در ماهیچه¬های عصبی نارسا هستند. در این نقایص عصب شناختی مشکل در برنامه ریزی حرکات بدنی و دهانی و به دنبال آن ناپختگی در حرکات بدنی و گفتاری ایجاد می¬شود. در کودکان اتیسم به نظر می¬رسد که حضور اختلالات عصبی منجر به این ناپختگی شده و مشکلاتی در گفتار از جمله آهنگ گفتار، تکیه روی کلمات، نقایص واجی و واکه ¬ای و تاخیر در گفتار و زبان را پدید می آورد.

منابع
- Chiristinam.G.Learningdisability.Ilusstratepublisher
Books,2001
- O’ Brien G, Pearson J. Autism and learning disability. Autism. 2004 Jun; 8(2):125-40.
- Shriberg LD, Paul R, Black LM, van Santen JP. The hypothesis of apraxia of speech in children with autism spectrum disorders. 2011 Apr 1; 41(4):405-26.

1400
تیر
26
شنبه 26 تير 1400
2021
July
17

Add new comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.