فعالیت های مهارت اجتماعی برای بزرگسالان مبتلا به اتیسم

مسعود سعیدی

برای بزرگسالان طیف اتیسم، تعامل اجتماعی می تواند یک چالش مهم باشد. افزایش تقاضاهای زندگی اجتماعی در دنیای بزرگسالان، همراه با ارتباطات غیر کلامی و چالش های دیدانداز که اختلالات طیف اتیسم (ASD) دارد، در هر سطح رشدی می تواند جنبه های تعامل روزانه را برای بزرگسالان زیاد کند. خوشبختانه فعالیت های زیادی وجود دارد که می تواند این مهارت ها را هدف گرفته و تقویت کند و به استقلال و کیفیت زندگی بهبود ببخشد.

ساختن بدون کلمات

هر بزرگسال مبتلا به اتیسم متفاوت است، اما اکثر افراد توانایی های بینایی و لمسی دارند که می تواند پایه مهمی برای ایجاد مهارت های اجتماعی باشد. در موارد زیادی، ارتباط غیر کلامی در روش تعامل روزانه بزرگسالان صورت می گیرد، زیرا اشاره ها و حالات چهره می تواند بخش بزرگی از ارتباطات اجتماعی را تشکیل دهد. این فعالیت از توانایی های دیداری و لمسی قوی برای حمایت از رشد در ارتباطات غیر کلامی استفاده می کند.

برای بازی کردن، بزرگسالان به صورت زوج گروه بندی می شوند و به هر زوجی یک بسته کارت های هدف و یک کپه بلوک های ساختمانی داده می شود. یکی از هم گروهی ها از طریق حرکات و ارتباطات غیر کلامی باید به هم گروهی اش توضیح بدهد که چگونه شکل های نشان داده شده روی هر کارت را بسازد، تیمی که کاملترین شکل را درست کند برنده است.

این فعالیت سرگرم کننده گروهی - اجتماعی بزرگی است و برای بزرگسالان کلامی و غیر کلامی قابل استفاده است.

نقش بازی – همدلی

ماهیت غیرقابل پیش بینی تعامل اجتماعی می تواند چالش هایی را برای بزرگسالان مبتلا به ASD ایجاد کند .علاوه بر این، مشکلات ذهن خوانی و دیدگاه گیری باعث می شود بزرگسالان طیف اتیسم فاقد همدلی باشند و از نظر احساسی نتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. بازی نقش یک روش عالی برای ارتباطات عاطفی - اجتماعی و کنترل متغیرهای غیر منتظره است. از آنجا که تعامل به صورت سناریو است، آن بدون استرس مثالی از یک تعامل را به صورت یک سناریو در دنیای واقعی ارائه می دهد.

این سناریوی نوشته شده شامل پیشنهادهایی برای دوستی است که ناراحت یا نگران است. این متن سناریو در نقاط استراتژیک مکث می شود تا در مورد جنبه های مهم به بحث گروهی پرداخته شود مثل شناسایی شخصی که ناراحت است، پرسیدن سؤالات برای حمایت از او و فراهم آوردن آرامش برای او. این فعالیت های گروهی مناسب است. این فعالیت برای بزرگسالان کلامی عملکرد بالا مناسب تر است.

فعالیت خلاق و راهنمای مکالمه

شروع کردن گفتگو برای بسیاری از بزرگسالان طیف اتیسم می تواند چالش برانگیز باشد، اما این یک مهارت مهم اجتماعی است که زندگی را کمی آسان تر می کند. به اشتراک گذاشتن یک فعالیت، زمینه مشترکی را فراهم و سکوی پرش بزرگی برای تعامل اجتماعی ایجاد می¬کند.
در این فعالیت، شرکت کنندگان از وسایل مختلف هنری برای خلق اثری استفاده می کنند که نشان دهنده موضوع خاصی برای آنها است. ممکن است این یک علاقه خاص، عضو خانواده، مکان یا هر چیز دیگری باشد. سپس شرکت کنندگان دوتا دوتا می شوند تا در مورد آثار هنری حرف بزنند. راهنمای گفتگو شامل پیشنهادهایی برای سؤالات خوبی پیرامون اثر شخص دیگر و همچنین مباحثی که باید در این تعامل از آن پرهیز کنند. این فعالیت برای بزرگسالان کلامی بهترین روش مناسب است، اما با اصلاحاتی می تواند برای بزرگسالان غیر کلامی نیز مناسب باشد.

فعالیت های سرگرم کننده برای ایجاد مهارت های اجتماعی

جمع شدن به عنوان یک گروه می تواند سرگرم کننده باشد، مخصوصاً اگر شما یک فعالیت ساختاری برای کمک کردن به ایجاد مهارت های اجتماعی داشته باشید. بعضی از این ایده ها را امتحان کنید.

شب بازی

شب بازی روشی عالی برای جمع کردن چند نفر و لذت بردن از یک فعالیت مشترک است.
از همه بخواهید که بازی تخته یا کارت بازی مورد علاقه خود را بیاورند و به نوبت بازی های مختلفی را انجام بدهند. رهبر گروه می تواند مکالمه را در طول بازی آسان کند. این نوع فعالیت برای بزرگسالان کلامی با سطوح مختلف عملکرد مناسب است.
برای روان نگه داشتن همه چیز، مطمئن باشید که همه از قبل با قوانین موافق هستند. همچنین واضح بیان کنید که مکالمه غیر رسمی ،هدف است، بنابراین شرکت کنندگان آن را به عنوان یک مزاحم بازی نبینند.

ورزش های غیر رقابتی

بعضی وقت ها، یک فعالیت غیر ساختار یافته می تواند یک یخ شکن بزرگ و روش سرگرم کننده ای برای ایجاد روابط اجتماعی باشد. شنا، اسکی صحرانوردی، دوچرخه سواری و سایر ورزش های غیر رقابتی می تواند سرگرم کننده و آرام بخش باشد. این نوع فعالیت برای کسانی که ساختار را دوست دارند می تواند چالش برانگیز باشد، اما با پشتیبانی مناسب، این می تواند به گسترش دامنه ی تجربیات کمک کند که افراد می توانند با دیگران به اشتراک بگذارند.
این فرصت خوبی است تا مکالمه ی غیر رسمی را تمرین کنیم و برای بزرگسالان کلامی و غیر کلامی انتخاب مناسبی است. برای آن هایی که نیاز دارند فعالیت را ساختارمند کنید، ما طرحی را به شما پیشنهاد می دهیم تا بتوانید وقایع را طراحی کنید.

کلاس ها

شرکت کردن در کلاس با سایر افراد، فعالیت مناسب دیگری است که می تواند به ایجاد مهارت های اجتماعی کمک کند. به طور ایده آل، این کلاس روی علاقه خاص یک فرد یا جنبه ای از آن علاقه تمرکز خواهد کرد. برخی از ایده های سرگرم کننده شامل آشپزی، کلاس های هنری، زبان ها، مدل سازی، تاریخ و… است. موضوعات بسیار جالب و محیط ساختارمند، باعث می شود بزرگسالان مبتلا به ASD راحت تر با گروه ارتباط برقرار کنند.
اگر فرد غیرکلامی است یا به حمایت بیشتری نیاز دارد، یک دستیار همراه را در نظر داشته باشید. با گذشت زمان، دستیار می تواند به بزرگسالان مبتلا به اتیسم جهت ایجاد مهارت و اعتماد به نفس کمک کند.

آن را سرگرم کننده کن!

مهم نیست که کدام فعالیت را انتخاب می کنید، یادتان باشد که باید سرگرم کننده باشد.
به خودی خود، تعامل اجتماعی ممکن است ذاتاً برای بزرگسالان مبتلا به اوتیسم تقویت نشود و در برخی موارد، حتی ممکن است استرس زا نیز باشد. اگر فعالیت سرگرم کننده و گروه حمایتی باشد، می تواند برای غلبه بر این نوع از موانع عاطفی مسیری طولانی را طی کند.

منبع:
https://autism.lovetoknow.com/Social_Skills_Activities_for_Autistic_Adults

1400
خرداد
22
شنبه 22 خرداد 1400
2021
June
12

Add new comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.